Ùهرست
Ùصل اول: معرÙÙŠ پژوهش
تبيين موضوع 1
اهدا٠تØقيق 2
قلمرو تØقيق 2
سئوالهاي پژوهشي 3
تعاري٠عملياتي 3
انگيزه انتخاب موضوع 4
اهميت موضوع تØقيق 5
Ùصل دوم: نظريه ها Ùˆ پيشينيه تØقيق
Ù…Ùهوم انگيزش 8
انگيزاننده ها و الگوي انگيزش 9
تØولات انگيزش در بستر زمان 12
مدل سنتي يا كلاسيك 12
مدل روابط انساني(نئو كلاسيك) 13
مدل منابع انساني 13
نظريه هاي انگيزش 14
تئوريهاي Ù…Øتوايي 14
تئوري E.R.G 17
تئوري (انگيزش_ بهداشت) هرزبرگ 18
تئوري نيازهاي اكتسابي مك كله لند 19
نظريه نيازهاي آشكار موراي 20
خلاصه تئوريهاي Ù…Øتوايي 20
تئوريهاي Ùرآيندي 22
تئوري انتظار 22
تئوري برابري 23
كاربرد Ùنون انگيزش در سازمانها 24
طراØÙŠ شغل 26
مديريت مشاركتي 30
Ø·Ø±Ø Ù…Ø²Ø§ÙŠØ§ÙŠ انعطا٠پذير 30
نگرش اجمالي از ديدگاه اسلام در خصوص انگيزش 33
خلاصه و نتيجه 34
مروري بر پژوهش هاي انجام شده در خصوص انگيزش در ايران 35
Ùصل سوم: روش تØقيق
روش تØقيق 42
جامعه آماري 42
نمونه پژوهش(روش نمونه برداري Ùˆ Øجم نمونه) 42
روش هاي جمع آوري اطلاعات 43
روايي و پايايي 43
روش هاي آماري براي تجزيه Ùˆ تØليل اطلاعات 44
Ùصل چهارم: تجزيه Ùˆ تØليل اطلاعات
توصي٠داده ها 46
پاسخ به سئوالات اصلي پژوهش 51
پاسخ سئوال 1 52
پاسخ سئوال 2 53
پاسخ سئوال 3 78-55
Ùصل پنجم: ياÙته هاي تØقيق Ùˆ ارايه پيشنهادات
ÙŠØØ« Ùˆ تÙسير نتايج پژوهش 80
بررسي سئوال هاي پژوهش 81
پيشنهادات 84
پيشنهادات پژوهشي 84
پيشنهادات اجرايي 84
Ù…Øدوديت هاي پژوهش 85
منابع 86
Ùهرست جداول Ùˆ نمودارها:
الگوي انگيزش 10
توالي نيازها 11
مراتب نيازهاي مازلو 15
نظام طبقه بندي مازلو Ùˆ آلدرÙر 17
عوامل انگيزش و بهداشت 18
عوا مل انگيزش و ا بقا 19
قايسه تئوريهاي مازلو, هرزبرگ و مك كله لند 21
ترتيب اهميت عوامل شغلي 26
جدول Ùراواني Ùˆ نمودار سن اÙراد نمونه آماري كاركنان 46
جدول Ùراواني Ùˆ نمودار ميزان مدرك تØصيلي اÙراد نمونه آماري كاركنان47
جدول Ùراواني Ùˆ نمودار ميزان سابقه كار اÙراد نمونه آماري كاركنان 48
جدول Ùراواني Ùˆ نمودار نوع شغل اÙراد نمونه آماري كاركنان 49
جدول Ùراواني Ùˆ نمودار نوع استخدام اÙراد نمونه آماري كاركنان 50
جدول نيازها يا عوامل موثر بر انگيزش كاركنان به ترتيب اولويت از ديد كاركنان52
جدول نيازها يا عوامل موثر بر انگيزش كاركنان به ترتيب اولويت از ديد مديران53
جداول آناليز آماري پرسش هاي 1-3 الي 25-3 78-55
تبيين موضوع:
مديريت مستلزم پديد آوردن Ùˆ نگهداري Ù…Øيطي است كه در آن اÙراد باهم Ùˆ بصورت گروه در دستيابي به هدÙهاي مشترك تلاش كنند.يك مدير نمي تواند در اين كار كامياب شود، مگر اينكه بداند Ú†Ù‡ چيز انسانها را به تلاش Ùˆ كوشش وا ميدارد.
پيش چشم داشتن عاملهاي انگيزاننده در وظاي٠و نقش هاي سازماني،به كارگماري اÙراد در انجام دادن اين وظاي٠و نقش ها Ùˆ تمامي Ùراگرد رهبري سازمانها بايستي بر پايه آگاهي از Ù…Ùهوم انگيزش صورت ميگيرد. (1)
بررسي انگيزش به زبان ساده ØŒ پي بردن به اين مطلب است كه چرا مردم هر يك كارها را بر روش خاصي انجام مي دهند Ùˆ اصولا"Ú†Ù‡ چيز سبب Ùعاليت آنان مي شود (2)
انگيزه ونياز Ùرد ما را در رهبري وهدايت Ùˆ در جهت تØقق اهدا٠مورد نظر راهنمايي Ùˆ كمك مي كند ØŒ گويا اين موضوع ريشه در Ùطرت آدمي دارد .خداوند باري تعالي با وقو٠به كنه ذات آدمي Ùˆ نيازهاي او براي تعالي انسان Ùˆ رشد Ùˆ كمال او بهشت وجهنم را وعده داده است. براي هدايت انسان در قرآن كريم آيات متعددي بعنوان بشير (پاداش) Ùˆ نذير (تنبيه) معرÙÙŠ شده است0
انگيزش تا Øدي از عملكرد Øاصل مي شود. از نظر رÙتاري، انگيزش غالبا" به تلاشي كه Ùرد از خود نشان ميدهد اطلاق مي شود واز نظر روانشناسي عبارت از تمايل يا تصميم براي انجام دادن كار بنØÙˆ مطلوب است.(3)ï€ ï€ ï€ ï€ ï€ ï€ ï€ ï€
بنابراين موÙقيت يك سازمان در گرو عملكرد مطلوب رÙتار سازماني تك تك اعضاي سازمان است Ùˆ همينگونه عملكرد پايين Ùˆ ضعي٠ناشي از سو رÙتار Ùˆ كم كاري كاركنان مي باشد كه براي درك تÙاوت عملكرد اÙراد بايد انگيزه هاي آنانرا بررسي كنيم.
براي شناسايي Ùˆ تبيين انگيزه ها ØŒ دانشمندان وروانشناسان علوم رÙتاري تئوريهاي متÙاوتي را ارائه كرده اند . تئوري سلسله مراتب نيازهاي مازاد ØŒ تئوري دو عاملي هرزبرگ،تئوريهاي: انتظار ØŒ برابري ØŒ..... هر كدام به نكاتي از ابعاد انگيزش آدمي پرداخته اند Ùˆ تلاش نموده اند كه عوامل انگيزشي را از زوايا Ùˆ جهات مختل٠معرÙÙŠ وتبيين نمايند Ùˆ با پيچيدگي رÙتار آدمي Ùˆ عملكرد متÙاوت وي تØت شرايط Ùˆ مكانهاي مختل٠باعث شده كه تئوري به تنهايي نتواند تعيين كننده عوامل انگيزشي باشد.
با اين همه تئوريهاي مختل٠انگيزشي كه در Ùصل دوم به ØªØ´Ø±ÙŠØ Ø¢Ù†Ù‡Ø§ خواهيم پرداخت ميتواند سازمانها را در بهبود Ùˆ ارتقا عملكرد ياري رسانند .
برداشت Ùˆ تجارب شخصي پژوهشگر در شركت متبوع اين است كه در موارد زيادي كاركنان انگيزه هاي لازم را براي كارايي Ùˆ عملكرد بيشتر ندارند Ùˆ مديران نيز در توانايي ايجاد انگيزش Ùˆ تجزيه Ùˆ تØليل علل رÙتاري آنان مهارت هاي لازم را نداشته Ùˆ به گونه علمي عمل نمي كنند . Ùˆ همه چيز در سلسله مراتب اداري در قالب سياق Ùˆ روش سنتي جريان دارد.
به نظر مي رسد شناسايي نيازها Ùˆ عوامل انگيزشي كاركنان در جهت پيشرÙت اهدا٠مديريت امري ضروري است ØŒ لذا بررسي موارد Ùوق Ùˆ ارائه نتايج آن به مديران Ùˆ استÙاده از آن مي تواند زمينه ارتقا6 Ø³Ø·Ø Ø¹Ù…Ù„ÙƒØ±Ø¯ Ùˆ بهره وري بيشتر شركت آب منطقه اي را Ùراهم نمايد.
اهدا٠تØقيق :
اهدا٠اساسي تØقيق به Ø´Ø±Ø Ø²ÙŠØ± است :
1-شناسايي عوامل موثر بر انگيزش كاركنان از ديدگاه آنان
2-شناسايي عوامل موثربر انگيزش كاركنان از ديدگاه مديران
3-ارايه راهكارها Ùˆ پيشنهاداتي به برنامه ريزان ومديران در جهت اÙزايش انگيزش كاركنان
چكيده :
نيروي انساني مهمترين Ùˆ با ارزشترين منبع Ù…Øدودي است كه در اختيار سازمانها قرار دارد Ùˆ هد٠نهايي تمام Ùعاليت هاي بشر در عرصه هاي مختل٠, برخورداري Ùˆ بهره گيري انسان از مواهب طبيعي است, بنابراين عامل نيروي انساني هم علت تامه است Ùˆ هم علت غايي. لذا با اين نگرش كه بدون Øضور انسان هيچ تلاشي به نتيجه نمي رسد, انديشمندان علم مديريت Ùˆ علوم رÙتاري برآن شدند تا با پيش بيني Ùˆ هدايت نوع رÙتار انسان بتوانند نهايت تلاش انسان را براي دستيابي به اهدا٠مطلوب سازماني برانگيخته كنند. به عبارت ديگر Ù…Ùهوم انگيزش براي كارايي Ùˆ عملكرد بهتر اÙراد در سازمان Ùصل جديدي را پيش روي مديران گشود.
اين پژوهش با اين ديدگاه براي بررسي تعيين عوامل انگيزشي كاركنان آب منطقه اي خراسان Ùˆ اØياناً نزديك سازي ديدگاههاي كاركنان Ùˆ مديران در خصوص نيازهاي انگيزشي در سال 81-1380 انجام گرديد.
پژوهش با Ø·Ø±Ø Ø³Ù‡ سئوال اساسي زير انجام گرديد:
1- عوامل موثر بر انگيزش كاركنان آب منطقه اي از ديدگاه كاركنان كدامند ؟
2- عوامل موثر بر انگيزش كاركنان آب منطقه اي از ديدگاه مديران كدامند ؟
3- بين ديدگاه كاركنان Ùˆ مديران در خصوص عوامل انگيزشي كاركنان تÙاوت وجود دارد ØŸ
روش تØقيق, پژوهش ميداني Ùˆ ابزار جمع آوري اطلاعات پرسش نامه مي باشد. در ابتدا با Ø·Ø±Ø ÙŠÙƒ سئوال باز پاسخ , از تعدادي از اساتيد مديريت دانشگاه مشهد Ùˆ نيز مديران ارشد شركت Ùˆ بر اساس Ø·Ø±Ø Ø¯Ù„Ùاي , عوامل موثر بر انگيزش كاركنان مورد پرسش قرار گرÙت كه نهايتاً 25 عامل موثر بر انگيزش شناسايي كه براي طراØÙŠ پرسش نامه اصلي مورد استÙاده قرار گرÙت. سپس نمونه آماري 230 Ù†Ùري از كاركنان از ميان جامعه آماري 600 Ù†Ùري كاركنان شركت به روش تصادÙÙŠ ساده Ùˆ همچنين 40 Ù†Ùر از مديران شركت به شيوه سرشماري انتخاب گرديدند. پس از توزيع Ùˆ جمع آوري پرسش نامه ها به تعداد 130 Ù†Ùر كاركنان Ùˆ 38 Ù†Ùر مديران پاسخ ها مورد تجزيه Ùˆ تØليل آماري قرار گرÙت Ùˆ با استÙاده از روشها Ùˆ پارامترهاي آماري Ùˆ تعيين ميانگين Ùˆ آزمونهايF Ùˆ T نتايج سئوالهاي پژوهش مشخص گرديد كه مشروØاً در Ùصل چهارم بيان گرديده است. اجمالاً پاسخ سئوالات يك Ùˆ دو پژوهش در قالب دو جدول در صÙØات 52 Ùˆ 53 آمده است Ùˆ به طور كلي پاسخ سئوال سه بر اساس آزمونهاي آماري منÙÙŠ ارزيابي گرديد.
هر چند بر اساس نتايج تØقيق بين نگرش كاركنان Ùˆ مديران تÙاوت وجود ندارد, معهذا پاسخ سئوالات يك Ùˆ دو تغييراتي را در اولويت نيارهاي انگيزشي از ديدگاه كاركنان Ùˆ مديران Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠ كند.
از نكات برجسته Ùˆ جالب توجه نتايج اينست كه كاركنان بر نيازهاي امنيتي Ùˆ معنوي خود بيش از نيازهاي مادي تاكيد دارند Ùˆ درصدر اولويت نيازهاي انگيزشي آنان Øداقل ده عامل غيرمادي وجود دارد كه با اندك توجه Ùˆ صر٠تمهيدات سازماني از ناØيه مديران , امكان تامين اين نيازها وجود داشته Ùˆ به اØتمال زياد در انگيزش Ùˆ كارايي كاركنان شركت موثر مي باشد.
|