Ùهرست
ÙØµÙ„ اول: معرÙÙŠ پژوهش
تبيين موضوع 1
اهدا٠تØÙ‚يق 2
قلمرو تØÙ‚يق 2
سئوالهاي پژوهشي 3
تعاري٠عملياتي 3
انگيزه انتخاب موضوع 4
اهميت موضوع تØÙ‚يق 5
ÙØµÙ„ دوم: نظريه ها Ùˆ پيشينيه تØÙ‚يق
Ù…Ùهوم انگيزش 8
انگيزاننده ها و الگوي انگيزش 9
تØÙˆÙ„ات انگيزش در بستر زمان 12
مدل سنتي يا كلاسيك 12
مدل روابط انساني(نئو كلاسيك) 13
مدل منابع انساني 13
نظريه هاي انگيزش 14
تئوريهاي Ù…ØØªÙˆØ§ÙŠÙŠ 14
تئوري E.R.G 17
تئوري (انگيزش_ بهداشت) هرزبرگ 18
تئوري نيازهاي اكتسابي مك كله لند 19
نظريه نيازهاي آشكار موراي 20
خلاصه تئوريهاي Ù…ØØªÙˆØ§ÙŠÙŠ 20
تئوريهاي ÙØ±Ø¢ÙŠÙ†Ø¯ÙŠ 22
تئوري انتظار 22
تئوري برابري 23
كاربرد Ùنون انگيزش در سازمانها 24
طراØÙŠ Ø´ØºÙ„ 26
مديريت مشاركتي 30
Ø·Ø±Ø Ù…Ø²Ø§ÙŠØ§ÙŠ انعطا٠پذير 30
نگرش اجمالي از ديدگاه اسلام در خصوص انگيزش 33
خلاصه و نتيجه 34
مروري بر پژوهش هاي انجام شده در خصوص انگيزش در ايران 35
ÙØµÙ„ سوم: روش تØÙ‚يق
روش تØÙ‚يق 42
جامعه آماري 42
نمونه پژوهش(روش نمونه برداري Ùˆ ØØ¬Ù… نمونه) 42
روش هاي جمع آوري اطلاعات 43
روايي و پايايي 43
روش هاي آماري براي تجزيه Ùˆ تØÙ„يل اطلاعات 44
ÙØµÙ„ چهارم: تجزيه Ùˆ تØÙ„يل اطلاعات
توصي٠داده ها 46
پاسخ به سئوالات اصلي پژوهش 51
پاسخ سئوال 1 52
پاسخ سئوال 2 53
پاسخ سئوال 3 78-55
ÙØµÙ„ پنجم: ÙŠØ§ÙØªÙ‡ هاي تØÙ‚يق Ùˆ ارايه پيشنهادات
ÙŠØØ« Ùˆ ØªÙØ³ÙŠØ± نتايج پژوهش 80
بررسي سئوال هاي پژوهش 81
پيشنهادات 84
پيشنهادات پژوهشي 84
پيشنهادات اجرايي 84
Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÙŠØª هاي پژوهش 85
منابع 86
Ùهرست جداول Ùˆ نمودارها:
الگوي انگيزش 10
توالي نيازها 11
مراتب نيازهاي مازلو 15
نظام طبقه بندي مازلو Ùˆ Ø¢Ù„Ø¯Ø±ÙØ± 17
عوامل انگيزش و بهداشت 18
عوا مل انگيزش و ا بقا 19
قايسه تئوريهاي مازلو, هرزبرگ و مك كله لند 21
ترتيب اهميت عوامل شغلي 26
جدول ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÙŠ Ùˆ نمودار سن Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ نمونه آماري كاركنان 46
جدول ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÙŠ Ùˆ نمودار ميزان مدرك ØªØØµÙŠÙ„ÙŠ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ نمونه آماري كاركنان47
جدول ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÙŠ Ùˆ نمودار ميزان سابقه كار Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ نمونه آماري كاركنان 48
جدول ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÙŠ Ùˆ نمودار نوع شغل Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ نمونه آماري كاركنان 49
جدول ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÙŠ Ùˆ نمودار نوع استخدام Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ نمونه آماري كاركنان 50
جدول نيازها يا عوامل موثر بر انگيزش كاركنان به ترتيب اولويت از ديد كاركنان52
جدول نيازها يا عوامل موثر بر انگيزش كاركنان به ترتيب اولويت از ديد مديران53
جداول آناليز آماري پرسش هاي 1-3 الي 25-3 78-55
تبيين موضوع:
مديريت مستلزم پديد آوردن Ùˆ نگهداري Ù…ØÙŠØ·ÙŠ Ø§Ø³Øª كه در آن Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ باهم Ùˆ بصورت گروه در دستيابي به هدÙهاي مشترك تلاش كنند.يك مدير نمي تواند در اين كار كامياب شود، مگر اينكه بداند Ú†Ù‡ چيز انسانها را به تلاش Ùˆ كوشش وا ميدارد.
پيش چشم داشتن عاملهاي انگيزاننده در وظاي٠و نقش هاي سازماني،به كارگماري Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ در انجام دادن اين وظاي٠و نقش ها Ùˆ تمامي ÙØ±Ø§Ú¯Ø±Ø¯ رهبري سازمانها بايستي بر پايه آگاهي از Ù…Ùهوم انگيزش صورت ميگيرد. (1)
بررسي انگيزش به زبان ساده ØŒ پي بردن به اين مطلب است كه چرا مردم هر يك كارها را بر روش خاصي انجام مي دهند Ùˆ اصولا"Ú†Ù‡ چيز سبب ÙØ¹Ø§Ù„يت آنان مي شود (2)
انگيزه ونياز ÙØ±Ø¯ ما را در رهبري وهدايت Ùˆ در جهت تØÙ‚Ù‚ اهدا٠مورد نظر راهنمايي Ùˆ كمك مي كند ØŒ گويا اين موضوع ريشه در ÙØ·Ø±Øª آدمي دارد .خداوند باري تعالي با وقو٠به كنه ذات آدمي Ùˆ نيازهاي او براي تعالي انسان Ùˆ رشد Ùˆ كمال او بهشت وجهنم را وعده داده است. براي هدايت انسان در قرآن كريم آيات متعددي بعنوان بشير (پاداش) Ùˆ نذير (تنبيه) معرÙÙŠ شده است0
انگيزش تا ØØ¯ÙŠ Ø§Ø² عملكرد ØØ§ØµÙ„ مي شود. از نظر Ø±ÙØªØ§Ø±ÙŠØŒ انگيزش غالبا" به تلاشي كه ÙØ±Ø¯ از خود نشان ميدهد اطلاق مي شود واز نظر روانشناسي عبارت از تمايل يا تصميم براي انجام دادن كار بنØÙˆ مطلوب است.(3)ï€ ï€ ï€ ï€ ï€ ï€ ï€ ï€
بنابراين موÙقيت يك سازمان در گرو عملكرد مطلوب Ø±ÙØªØ§Ø± سازماني تك تك اعضاي سازمان است Ùˆ همينگونه عملكرد پايين Ùˆ ضعي٠ناشي از سو Ø±ÙØªØ§Ø± Ùˆ كم كاري كاركنان مي باشد كه براي درك ØªÙØ§ÙˆØª عملكرد Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ بايد انگيزه هاي آنانرا بررسي كنيم.
براي شناسايي Ùˆ تبيين انگيزه ها ØŒ دانشمندان وروانشناسان علوم Ø±ÙØªØ§Ø±ÙŠ ØªØ¦ÙˆØ±ÙŠÙ‡Ø§ÙŠ Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÙŠ Ø±Ø§ ارائه كرده اند . تئوري سلسله مراتب نيازهاي مازاد ØŒ تئوري دو عاملي هرزبرگ،تئوريهاي: انتظار ØŒ برابري ØŒ..... هر كدام به نكاتي از ابعاد انگيزش آدمي پرداخته اند Ùˆ تلاش نموده اند كه عوامل انگيزشي را از زوايا Ùˆ جهات مختل٠معرÙÙŠ وتبيين نمايند Ùˆ با پيچيدگي Ø±ÙØªØ§Ø± آدمي Ùˆ عملكرد Ù…ØªÙØ§ÙˆØª وي ØªØØª شرايط Ùˆ مكانهاي مختل٠باعث شده كه تئوري به تنهايي نتواند تعيين كننده عوامل انگيزشي باشد.
با اين همه تئوريهاي مختل٠انگيزشي كه در ÙØµÙ„ دوم به ØªØ´Ø±ÙŠØ Ø¢Ù†Ù‡Ø§ خواهيم پرداخت ميتواند سازمانها را در بهبود Ùˆ ارتقا عملكرد ياري رسانند .
برداشت Ùˆ تجارب شخصي پژوهشگر در شركت متبوع اين است كه در موارد زيادي كاركنان انگيزه هاي لازم را براي كارايي Ùˆ عملكرد بيشتر ندارند Ùˆ مديران نيز در توانايي ايجاد انگيزش Ùˆ تجزيه Ùˆ تØÙ„يل علل Ø±ÙØªØ§Ø±ÙŠ Ø¢Ù†Ø§Ù† مهارت هاي لازم را نداشته Ùˆ به گونه علمي عمل نمي كنند . Ùˆ همه چيز در سلسله مراتب اداري در قالب سياق Ùˆ روش سنتي جريان دارد.
به نظر مي رسد شناسايي نيازها Ùˆ عوامل انگيزشي كاركنان در جهت Ù¾ÙŠØ´Ø±ÙØª اهدا٠مديريت امري ضروري است ØŒ لذا بررسي موارد Ùوق Ùˆ ارائه نتايج آن به مديران Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آن مي تواند زمينه ارتقا6 Ø³Ø·Ø Ø¹Ù…Ù„ÙƒØ±Ø¯ Ùˆ بهره وري بيشتر شركت آب منطقه اي را ÙØ±Ø§Ù‡Ù… نمايد.
اهدا٠تØÙ‚يق :
اهدا٠اساسي تØÙ‚يق به Ø´Ø±Ø Ø²ÙŠØ± است :
1-شناسايي عوامل موثر بر انگيزش كاركنان از ديدگاه آنان
2-شناسايي عوامل موثربر انگيزش كاركنان از ديدگاه مديران
3-ارايه راهكارها Ùˆ پيشنهاداتي به برنامه ريزان ومديران در جهت Ø§ÙØ²Ø§ÙŠØ´ انگيزش كاركنان
چكيده :
نيروي انساني مهمترين Ùˆ با ارزشترين منبع Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÙŠ Ø§Ø³Øª كه در اختيار سازمانها قرار دارد Ùˆ هد٠نهايي تمام ÙØ¹Ø§Ù„يت هاي بشر در عرصه هاي مختل٠, برخورداري Ùˆ بهره گيري انسان از مواهب طبيعي است, بنابراين عامل نيروي انساني هم علت تامه است Ùˆ هم علت غايي. لذا با اين نگرش كه بدون ØØ¶ÙˆØ± انسان هيچ تلاشي به نتيجه نمي رسد, انديشمندان علم مديريت Ùˆ علوم Ø±ÙØªØ§Ø±ÙŠ Ø¨Ø±Ø¢Ù† شدند تا با پيش بيني Ùˆ هدايت نوع Ø±ÙØªØ§Ø± انسان بتوانند نهايت تلاش انسان را براي دستيابي به اهدا٠مطلوب سازماني برانگيخته كنند. به عبارت ديگر Ù…Ùهوم انگيزش براي كارايي Ùˆ عملكرد بهتر Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ در سازمان ÙØµÙ„ جديدي را پيش روي مديران گشود.
اين پژوهش با اين ديدگاه براي بررسي تعيين عوامل انگيزشي كاركنان آب منطقه اي خراسان Ùˆ اØÙŠØ§Ù†Ø§Ù‹ نزديك سازي ديدگاههاي كاركنان Ùˆ مديران در خصوص نيازهاي انگيزشي در سال 81-1380 انجام گرديد.
پژوهش با Ø·Ø±Ø Ø³Ù‡ سئوال اساسي زير انجام گرديد:
1- عوامل موثر بر انگيزش كاركنان آب منطقه اي از ديدگاه كاركنان كدامند ؟
2- عوامل موثر بر انگيزش كاركنان آب منطقه اي از ديدگاه مديران كدامند ؟
3- بين ديدگاه كاركنان Ùˆ مديران در خصوص عوامل انگيزشي كاركنان ØªÙØ§ÙˆØª وجود دارد ØŸ
روش تØÙ‚يق, پژوهش ميداني Ùˆ ابزار جمع آوري اطلاعات پرسش نامه مي باشد. در ابتدا با Ø·Ø±Ø ÙŠÙƒ سئوال باز پاسخ , از تعدادي از اساتيد مديريت دانشگاه مشهد Ùˆ نيز مديران ارشد شركت Ùˆ بر اساس Ø·Ø±Ø Ø¯Ù„ÙØ§ÙŠ , عوامل موثر بر انگيزش كاركنان مورد پرسش قرار Ú¯Ø±ÙØª كه نهايتاً 25 عامل موثر بر انگيزش شناسايي كه براي طراØÙŠ Ù¾Ø±Ø³Ø´ نامه اصلي مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ قرار Ú¯Ø±ÙØª. سپس نمونه آماري 230 Ù†ÙØ±ÙŠ Ø§Ø² كاركنان از ميان جامعه آماري 600 Ù†ÙØ±ÙŠ ÙƒØ§Ø±ÙƒÙ†Ø§Ù† شركت به روش تصادÙÙŠ ساده Ùˆ همچنين 40 Ù†ÙØ± از مديران شركت به شيوه سرشماري انتخاب گرديدند. پس از توزيع Ùˆ جمع آوري پرسش نامه ها به تعداد 130 Ù†ÙØ± كاركنان Ùˆ 38 Ù†ÙØ± مديران پاسخ ها مورد تجزيه Ùˆ تØÙ„يل آماري قرار Ú¯Ø±ÙØª Ùˆ با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از روشها Ùˆ پارامترهاي آماري Ùˆ تعيين ميانگين Ùˆ آزمونهايF Ùˆ T نتايج سئوالهاي پژوهش مشخص گرديد كه Ù…Ø´Ø±ÙˆØØ§Ù‹ در ÙØµÙ„ چهارم بيان گرديده است. اجمالاً پاسخ سئوالات يك Ùˆ دو پژوهش در قالب دو جدول در ØµÙØØ§Øª 52 Ùˆ 53 آمده است Ùˆ به طور كلي پاسخ سئوال سه بر اساس آزمونهاي آماري منÙÙŠ ارزيابي گرديد.
هر چند بر اساس نتايج تØÙ‚يق بين نگرش كاركنان Ùˆ مديران ØªÙØ§ÙˆØª وجود ندارد, معهذا پاسخ سئوالات يك Ùˆ دو تغييراتي را در اولويت نيارهاي انگيزشي از ديدگاه كاركنان Ùˆ مديران Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠ كند.
از نكات برجسته Ùˆ جالب توجه نتايج اينست كه كاركنان بر نيازهاي امنيتي Ùˆ معنوي خود بيش از نيازهاي مادي تاكيد دارند Ùˆ درصدر اولويت نيازهاي انگيزشي آنان ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ ده عامل غيرمادي وجود دارد كه با اندك توجه Ùˆ صر٠تمهيدات سازماني از ناØÙŠÙ‡ مديران , امكان تامين اين نيازها وجود داشته Ùˆ به Ø§ØØªÙ…ال زياد در انگيزش Ùˆ كارايي كاركنان شركت موثر مي باشد.
|