فهرست مطالب
1- مقدمه2
1-1- مقدمه2
1-2- اثرات انعطاف پذیری سازه بر روی دینامیک و کنترل هواپیما4
1-2-1- فلاتر5
1-2-2- اثر معکوس الران5
1-2-3- کاهش توان الویتور و رادر6
1-2-4- خستگی سازه ای10
1-2-5- تغییر دینامیک و کنترل پذیری هواپیما10
2- تحلیل استاتیکی اثر انعطاف پذیری بدنه بر روی پایداری طولی و سمتی13
2-1- مقدمه13
2-2- اثرات خمش بدنه ناشی از نیروی الویتور بر روی توان الویتور و پایداری طولی هواپیما14
2-3- اثرات خمش بدنه ناشی از نیروی دم عمودی و رادر بر روی توان دم عمودی و پایداری سمتی هواپیما20
2-4- بررسی اثر انعطاف پذیری بدنه بر کاهش پایداری عرضی و طولی و نیز کاهش توان الویتور و رادر هواپیمای مسافربری ایران 14026
2-4-1- بررسی کاهش پایداری طولی و توان الویتور27
2-4-2- بررسی کاهش پایداری سمتی و توان رادر30
3- معادلات حرکت شش درجه آزادی هواپیمای الاستیک35
3-1- مقدمه35
3-2- بدست آوردن معادلات حرکت هواپیمای الاستیک36
3-2-1 دینامیک جسم الاستیک نامقید37
3-2-2- محورهای میانگین40
3-2-3- مودهای ارتعاشی آزاد43
3-2-4- معادلات حرکت هواپیمای الاستیک46
3-2-5- نیروهای تعمیم یافته49
3-2-6- تعیین نیروهای آیرودینامیکی53
3-2-6-1 تعیین نیروی برا و گشتاور پیچ ناشی از ارتعاش خمشی و پیچشی بال53
3-2-6-2- تعیین تغییرات نیرو و گشتاور آیرودینامیکی دم افقی با در نظر گرفتن خمش بدنه خمش بدنه58
3-2-6-3- تعیین تغییرات نیرو و گشتاور آیرودینامیکی دم عمودی با در نظر گرفتن خمش بدنه59
4- تعیین فرکانسهای طبیعی و شکل مودها به روش شکل مودهای فرضی63
4-1- مقدمه63
4-2- روش شکل مودهای فرضی64
4-2-1- بدست آوردن معالات حرکت جرمهای متمرکز64
4-2-2- بدست آوردن شکل مودها و فرکانسهای طبیعی69
4-2-3- حل معادله ارتعاشی سیستم با استفاده از مختصات نرمال71
4-3- بدست آوردن فرکانسهای طبیعی بال و بدنه هواپیمای ایران 14072
4-3-1- بدست آوردن فرکانس طبیعی بال هواپیمای ایران 14072
4-3-2- بدست آوردن فرکانس طبیعی بدنه هواپیمای ایران 14075
5- شبیه سازی پرواز هواپیمای الاستیک82
5-1 مقدمه82
5-2- معادلات و روابط لازم برای شبیه سازی پرواز82
5-2-2- محاسبه نیروهای آیرودینامیکی83
5-2-3- گسسته سازی معادلات و برنامه کامپیوتری85
5-3- نتایج شبیه سازی پرواز هواپیمای الاستیک86
5-3-1- پاسخ هواپیمای الاستیک به ورودی الویتور88
5-3-2- پاسخ هواپیمای الاستیک به ورودی رادر90
6- نتیجه گیری و پیشنهادات94
6-1- نتایج حاصل از بررسی اثر انعطاف پذیری بدنه بر روی دینامیک هواپیما94
6-2- پیشنهادات95
مراجع98
پيوست 1 - مشخصات سازه ای و پروازی هواپیمای ایران 140100
پيوست 2- برنامه های کامپیوتری مورد استفاده قرار گرفته104
فهرست علائم
علامت
|
کمیت
|
|
نیروی درگ
|
|
طول وتر متوسط دم افقی
|
|
ضریب برای دم افقی
|
|
ضریب گشتاور پیچ دم افقی
|
|
ضریب گشتاور گردشی دم عمودی
|
|
ضریب گشتاور پیچ الویتور حول مرکز آیرودینامیکی دم افقی
|
|
ضریب گشتاور پیچ دم افقی در زاویه حمله صفر درجه
|
|
ضریب گشتاور پیچ زاویه حمله دم افقی
|
|
ضریب گشتاور پیچ الویتور
|
|
ضریب گشتاور گردشی رادر حول مرکز آیرودینامیکی دم عمودی
|
|
ضریب گشتاور گردشی رادر
|
|
ضریب گشتاور پیچ زاویه سرش جانبی دم عمودی
|
|
طول وتر متوسط دم عمودی
|
|
طول وتر متوسط بال
|
|
ضریب نیروی جانبی زاویه سرش جانبی دم عمودی
|
|
میزان تغییر ضریب گشتاور پیچ الویتور ناشی از خمش بدنه
|
|
میزان تغییر ضریب گشتاور پیچ زاویه حمله ناشی از خمش بدنه
|
|
میزان تغییر ضریب گشتاور گردشی رادر ناشی از خمش بدنه
|
|
میزان تغییر ضریب گشتاور گردشی زاویه سرش جانبی حمله ناشی از خمش بدنه
|
|
نیروی برای تولید شده توسط الویتور
|
|
ضریب الاستیک
|
|
زاویه حمله دم افقی
|
|
زاویه سرش جانبی دم عمودی
|
|