فهرست
فصل اول :
مقدمه
هدفهای پژوهش
سؤالهای پژوهش
فرضیه های پژوهش
اهمیت پژوهش
تعریف مفاهیم اساسی پژوهش
الف) مفهوم تحول
ب) نظام ارزشها
ج) نظام
د) ارزشها (در علم اقتصاد، فلسفه، دین، جامعه شناسی)
هـ) سرقت
و) انحراف جنسی
ط) اعتیاد
فصل دوم :
الف) سوابق نظری و پژوهشی
- حوزه های توجه به بررسی ارزشها
۱) بررسی ارزشها در رابطه با متغیرهای دیگر
۲) ارزشها و توانایی های شناختی
۳) رشد ارزشها در طول عمر
- سنجش ارزشها
مشاهده منظم
مصاحبه شخصی
پرسشنامه
۱) آلپورت ورنون لیندزی
۲) معیار ارزشهای قابل تشخیص پرینس
۳) بررسی انتخاب
۴) ارزشهای شخصی
۵) ارزشهای کار
۶) ارزشهای راکیچ
- کسب نظام ارزشی و عاملهای آن
- عوامل کسب نظام ارزشها
گروه اول :
الف) اجتماعی
ب) اقتصادی اجتماعی
ج) آموزشی
د ) جنسیت
هـ) دین
و) شغل
ط) نژاد
گروه دوم :
الف) تحلیل روانی
ب) نظریه فراگیری
ج ) رشد شناختی
- نمودهای تحول ارزشها از کودکی تا بلوغ
تحول نظام ارزشها در کودکی
تحول نظام ارزشها در نوجوانی
- چارچوب نظری تفسیر رشد ارزشها
الف) دیدگاه رسچر
ب) دیدگاه مزلو
ج) دیدگاه وودروف
د) دیدگاه فروید – یونگ
هـ) دیدگاه کلبرگ – پیاژه
ط) دیدگاه نیوکمپ – آیزنگ
ز) دیدگاه راکیچ
ع) دیدگاه ویلیامز
- کارکردهای رشد ارزشها
الف) انگیزشی
ب) توافقی
ج) دفاع از خود
- نقش ارزشها در روند هدایت و رواندرمانی
نقش مشاوره در زمینه ارزشها
- نقش ارزشها در بهداشت
الف) روان درمانی
ب ) پیشگیری
- دیدگاههای تغییر ارزشها
فرضیه ناهماهنگی شناختی
فرضیه های رفتاری
فرضیه شناختی – رفتاری
فرضیه تحلیل روانی
فرضیه نسبت دادن
فرضیه تقابل (جذب)
فرضیه درمان بی رهنمود
فرضیه همخوانی
فرضیه تحلیل منطقی
فرضیه درمان عقلانی
فرضیه بازی نقش هیجانی
فرضیه انگیزه پیشرفت
تغییر ارزشها از راه ارتباط جمعی
درام اجتماعی برای کودکان
روش توضیح ارزشها
روش گوش دادن به قصه
روش تربیتی
فصل سوم : روش پژوهشی
آزمودنیها
ابزار پژوهشی
۱- معیار ارزشهای قابل تشخیص پرینس
۲- معیار ارزشهای راکیچ
(چگونگی کاربرد خدمات مشاوره ای)
۱- توضیح ارزشها و تأثیر آن در تغییر ارزشها
۲- تأثیر مشاوره و راهنمایی بر تغییر ارزشها
۳- آموزش مهارتهای مقابله با استرس محیطی
- مرحله اول
الف) با تغییر دیدگاه مشکلات خود را آسان کنید.
ب) نظام حمایتی کارآمدی بوجود آورید
- مرحله دوم
الف) روش مهار فشار روانی
ب) تمرین آرمیدگی
ج) تمرین کنترل نگرانی و سخن گفتن سازنده با خود
۴- مهارتهای ارتباطی
الف) مهارتهای گوش دادن
ب) مهارتهای بدنی
پ) خود افشاگری
ت) بازتاباندن
ث) مورد پذیرش قرار دادن
ج) روش صفحه خط افتاده
چ) رسیدگی به خواست زندانیان
فصل چهارم :
تجزیه و تحلیل آماری
فصل پنجم : خلاصه و نتیجه گیری
محدودیتهای تحقیق
پیشنهادات تحقیق
فهرست منابع فارسی و انگلیسی
پیوستها
بخش هایی
از پایان نامه
تحقيق درباب فاهمه بشري
چكيده
:
در چند دهه اخير مسأله
ارتباط بين برخي ازويژگيهاي شخصيتي و بزهكاري بسيار پژوهشگران را متوجه خود
كرده است ولي اگر بزهكاري از زواياي متفاوت بررسي كنيم خواهيم ديد كه بحث
ريشه اي تر در اين زمينه مطالعات عميق بر نظامهاي ارزشي اين افراد و مؤلفه
هاي اين نظام ارزشي است چرا كه رفتار و عملكردهاي افراد اغلب در راستاي
اولويتهاي ارزشي است كه براي خود بر مي گزينند. مؤلفه هاي بنيادي نظام هاي
ارزشي در افراد ارزشهاي نو، و ارزشهاي سنتي است و به بياني ديگر مي توان
آنها را ارزشهاي ابزاري و ارزشهاي نهايي خواند. پژوهش حاضر به بررسي تأثير
ارائه خدمات مشاوره اي در تغيير گرايش به مؤلفه هاي نظام ارزشي يعني ارزش
هاي نو و سنتي در گروههاي بزهكاران است . در اين پژوهش 120 نفر از بزهكاران
مستقر در بازداشتگاه اصفهان به تصادف انتخاب شدند . 90 نفر اين افراد شامل
3 گروه آزمايشي (سارقين، معتادين و منحرفين جنسي) بودند و 30 نفر در گروه
كنترل به نسبت مساوي از بين كل افراد، به عنوان نمونه انتخاب شدند و پس از
آن به عنوان پيش آزمون «معيار ارزشهاي قابل تشخيص پرينس» و «معيار ارزشهاي
راكيچ» را تكميل كردند و سپس بمدت 3 ماه هفته اي يك جلسه از خدمات مشاوره
اي فردي و گروهي بهره مند شدند كه در چارچوب و الگوي از پيش تعيين شده توسط
محقق به پرسنل مددكاري و مشاوره بازداشتگاه آموزش داده شد و سپس مقرر شد كه
اين اطلاعات در اختيار زندانيان نيز قرار گيرد. خدمات مشاوره اي بمنزله
متغير مستقل اين طرح تجربي بود و گروه كنترل از آن برخوردار نمي شدند و پس
از پايان 3 ماه مجدداً به صورت گروهي توسط آزمون پرينس و راكيچ ارزيابي
شدند. نتايج حاكي از آن بود كه ميانگين تفاوتهاي پيش آزمون و انحراف
استاندارد مربوطه و ميانگين تفاوتهاي پس آزمون و انحراف استاندارد آن در
گروههاي آزمايشي بنحو چشمگيري از گروه كنترل بالاتر است. اين امر تأئيد
كننده اين مطلب است كه ارائه خدمات مشاوره اي در تغيير نظام ارزشي زنان
بزهكار (سارق، معتاد، منحرفين جنسي) تأثير داشته و نتايج آن با گروه كنترل
تفاوت معني داري را نشان مي دهد.
همچنين يافته هاي پژوهشي
نشانگر اين است بدون مدنظر گرفتن تفاوتهاي پيش آزمون و پس آزمون تفاوت معني
داري بين گروهها وجود ندارد. در مجموع يافته هاي پژوهش چشم انداز جديدي در
زمينه بكارگيري اقدامات خاص در برنامه هاي بازپروري جوانان بزهكار و همچنين
تدبير برنامه هايي را براي جلوگيري از جوانان نويد مي دهد.
ارزش ها از موضوع هايي است
كه در حوزة توجه تعدادي از تخصص ها، مانند : فلسفه، دين، تربيت، اقتصاد،
جامعه شناسي و روان شناسي واقع مي شود. علي رغم اهميت موضوع ارزشها، به
عنوان يكي از موضوع هاي اساسي و مهم در حوزة روان شناسي اجتماعي، توجه به
پژوهش آن به طور كلي و تغيير و تحول آن در طي دوران عمر به طور خاص، دير
صورت گرفته است. شايد اين امر به علتهايي چون اعتقاد بسياري از پژوهشگران و
محققان ، روانشناس، به خارج بودن آن از حوزة پژوهش هاي ميداني و مشكل
اندازه گيري و تعيين ابعاد و رابطه با ديگر متغيرها بر مي گردد.
دهة سوم و چهارم قرن
كنوني، آغاز توجه به پژوهش روان شناختي ارزشهاي انساني، از نظر پايبندي به
روش علمي به شمار مي آيد، هم در اموري كه به تعيين مفهوم در عمل و يا امكان
اندازه گيري آن از خلال ابزار و روشهايي كه شرايط اندازه گيري خوب بدانها
فراهم مي آيد، بستگي دارد.
اين توجه، به برخي جنبه ها
تأكيد بيشتر دارد. مهمترين آن، بررسي ارزشها در وابستگي آنها با بعضي از
متغيرهاي شخصي مي باشد. مانند : جنس، ديانت، رشته تحصيلي و همچنين، در
وابستگي آنها به توانايي هاي شناختي و تحول ارزشها و تغيير آنها در طي
دوران عمر مي باشد.
|