فهرست
مندرجات
فصل اول1
1-1 مقدمه2
1-2- بيان مسئله4
1-3- اهميت و ضرورت پژوهش8
1-4- اهداف پژوهش10
1-5- فرضيههاي پژوهش10
1-6- متغيرها و تعاريف آنها11
1-6-1 تعاريف نظري متغيرها11
1-6-2 تعاريف عملياتي متغيرها12
1-7- تعاريف اصطلاحات13
فصل دوم: پيشينه تحقيق15
2-1 شخصيت16
2-2 تعاريف شخصيت16
2-3 حوزههاي شخصيت18
2-3-1 ساختار19
2-3-2 فرآيند19
2-3-3 رشد و نمو20
2-3-4 آسيب شناسي رواني و تغيير رفتار22
2-4 مضامين عمده در نظريه شخصيت22
2-4-1 وحدت رفتار و مفهوم خويشتن24
2-4-2 سطوح مختلف آگاهي و مفهوم ناهشيار25
2-4-3 رابطه بين شناخت، عواطف و رفتار مشهود26
2-4-4 اثرات گذشته، حال و آينده بر رفتار26
2-5 نظريههاي شخصيت27
2-5-1 نظريه روان كاوي در شخصيت27
2-5-2 زيگموند فرويد 27
2-5-3 نظريه روان پويشي فرويد(روانكاوي در شخصيت):29
2-5-4 سطوح شخيت: هشيار3، نيمه هشيار2
و ناهشيار29
2-5-5 ساختار شخصيت: نهاد، من و فرامن30
2-6 نظريه نوروان كاوي33
2-6-1 كار گوستاو يونگ 33
2-6-2 نكات برجسته ي نظريات يونگ36
2-7 روان شناسي فردي36
2-7-1 آلفرد آدلر36
2-7-2 بررسي نظريات آدلر37
2-8 نظریه اختلالات شخصیتی39
2-8-1 كارن هورناي39
2-8-2 بررسي نظريات هورناي40
2-9 نظریه روان پزشکی بین فردی41
2-9-1 هري استاك ساليوان41
2-9-2 بررسي نظريات ساليوان42
2-10 تظريه پديدار شناختي (فرد- محور)43
2-10-1 كارل راجرز43
2-10-2 بررسي نظريات و كارهاي راجرز44
2-10-3 تشکیل رویکرد پدیدار شناختی راجرز45
2-10-4 ساختار شخصيت از ديدگاه راجرز46
2-11 نیازهای زیستی و روانی در پیدایی شخصیت47
2-11-1آبراهام مازلو47
2-12 نظريه رويكرد صفات در شخصيت48
2-12-1گوردون آلپورت48
2-12-2 بررسي نظريات آلپورت49
2-13 نظريه چندبعدی شخصیت51
2-13-1هانس ج آي سنك51
2-13-2بررسی نظريات آیسنک52
2-13-3 ابعاد اساسي شخصيت53
2-14 نظرريه رويكرد تحليلي عاملي صفات54
2-14-1ريموند كوته54
2-14-2 بررسي نظريات كتل در شخصيت54
2-15 نظریات رابطه شغل و شخصیت56
2-15-2 شخصيت نوع A59
2-15-3 شخصيت نوع B60
2-16 بررسي چند خصوصیت شخصیتی در شغل62
2-16-1 اثر كانون كنترل62
2-16-2 ماكياول گرايي 63
2-16-3 مناعت طبع يا عزت نفس.65
2-16-4 سازگاري با موقعيت66
2-16-5خطر پذيري67
2-17 شخصيت از ديدگاه اسلام و قرآن68
2-17-1 شخصيت در قرآن69
2-18 تیپ شناسی71
2-19 نظريههاي تيپ شناسي73
2-19-1 زندگینامه73
2-19-2نظريات رورشاخ در سنجش شخصيت74
2-19-3 تیپ شناسی در تست رورشاخ75
2-20 ظريه ساخت بدن و خلق وخوی76
2-21 نظريه شلدن (ريخت شناسي)78
2-22 نظريه تيپ گال و جمجمه شناسي رواني:79
2-23 تيپشناسي يونگي79
2-23-1 اساس درك واقعي ذهني از نظر يونگ79
2-23-2 كاركردهاي غير عقلاني80
2-23-3 كاركردهاي عقلاني80
2-23-4 روابط كاركردي81
2-23-5 انواع كاركرد82
2-23-6 تيپهاي روانشناختي يونگ84
2-23-7 توصيف تيپهاي شانزدهگانه85
2-23-8 اهميت شناخت تيپهاي روانشناختي90
2-23-9 نقد تيپ شناسايي يونگي91
2-24 اثر بخشي 93
2-25 شاخصهاي اثربخشي از ديدگاههای مختلف94
2-25-1 كمرون و ويتون:94
2-25-2 سيشور:95
2-25-3 آرجريس:95
2-25-4 پيترز وواترمن:95
2-25-5 مالفورد:96
2-25-6 بس و هرسي – بلانچارد97
2-25-7 هوي و ميكسل و چستر بارنارد97
2-25-8 كالدول و اسپينكس97
2-25-9 لوتانز و همكارانش97
2-25-10 ديدگاه راجرز و همكاران:98
2-25-11مطالعات بسكر و چيرنز:99
2-25- 12 مدل پارسونز:99
2-26مقايسه ي ديدگاههاي ارزشيابي اثر بخشي سازماني100
2-27 نظریات جدید در اثربخشی101
2-27-1 مطالعات رابرت واترمن وتام پترز101
2-28 مدلهای ارزیابی اثربخشی102
1- مدل هدف منطقی: که سازمان را در رسیدن به اهدافش کاملا
ارزیابی می کند.102
2-29 نظریه ريچارد ال دفت104
2-29-1 روش مبتني بر تامين هدف104
2-29-2 روش مبتني بر تامين منابع105
2-29-3 روش مبتني بر فرآيند دروني106
2-29-4 روش مبتني بر تامين رضايت گروههاي ذي نفع108
2-30 كارهاي ديگران110
2-30-1 تحقيقات انجام گرفته در مورد تيپ شناسي يونگي110
2-30-1-1 تحقیقات خارج از كشور110
2-30-1-2 تحقيقات انجام گرفته در داخل كشور113
2-30-2 اثر بخشي118
2-30-2-1 تحقيقات انجام شده در داخل كشور118
2-30-2-2 تحقيقات انجام گرفته در خارج از كشور121
2-31 استنتاج و نتیجه گیری126
2-32 لگوی نظری پژوهش128
فصل سوم: توصيف داده ها129
3-1 مقدمه130
3-2 روش اجراي پژوهش130
3-2-1 برآورد حجم نمونه131
3-3 ابزار گرد آوري دادهها132
3-3-1 تاريخچه و توصيف (MBTI)133
3-3-2 نمره گذاري پاسخنامه135
3-3-3 توصيف تيپهاي شانزده گانه136
3-5 اعتبار پرسشنامهها140
3-5-1 اعتبار پرسشنامه شخصيتي، تيپ نماي مايزر – بريگز141
3-5-2 اعتبار پرسشنامه اثر بخشي:142
3-5-3 اعتبار دروني پرسشنامه143
3-5-4 اعتبار زماني143
3-6 محاسبه روايي:144
3-6-1 محاسبه روايي پرسشنامه شخصيتي مايرزبريگز144
3-6-2 محاسبه روايي پرسشنامه اثر بخشي:146
3-7 روشهاي آماري146
3-8 ويژگيهاي تحقيق:146
فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده ها147
4-1 تجزيه و تحليل يافتههاي تحقيق148
4-2 توصيف يافتههاي تحقيق149
4-3 آزمون فرضيات تحقيق161
4-3-1 فرضيه فرعي اول165
4-3-2 فرضيه فرعي دوم166
4-3-3 فرضيه فرعي سوم167
4-3-4 فرضيه فرعي چهارم168
فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري169
5-1 هدف و مسائله ي پژوهش170
5-2 نتايج فرضيه اصلي170
5-3 نتايج مربوط به فرضيه فرعي اول172
5-4 نتايج مربوط به فرضيه فرعي دوم173
5-5 نتايج مربوط به فرضيه فرعي سوم175
5-6 نتايج مربوط به فرضيه فرعي چهارم176
5-7 نتيجه گيري كلي177
5-8 محدوديتها:180
5-9 پيشنهادات181
فهرست منابع:182
منابع انگليسي187
پيوست و ضمائم : 189
چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین تیپهای شخصیتی مدیران و اثر بخشی آنان
در مدارس ابتدایی ناحیه 5 مشهد انجام گرفت. فرضیه اصلی این پژوهش این است
که بین تیپهای شخصیتی مدیران و اثر بخشی آنان رابطه وجود دارد. جامعه آماری
این تحقیق مدیران میباشند که گروه مورد بررسی 104 نفر میباشند که از میان
آنها 40 نفر به عنوان نمونه برگزیده شدند حجم نمونه برای گروه ذی نفعان 120
نفر میباشد که هر دو نمونه به شیوه ی نمونه گیری تصادفی ساده بوسیله را یا
نه انتخاب شدند ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش 2 پرسش نامه به شرح
زیر میباشد.
1- پرسشنامه تیپ شخصیتی مایرز- بریگز که پرسشنامه هنجار شده است و برای
تعیین تیپ شخصیتی توسط مدیران پاسخ داده شده است.
2- پرسشنامه اثر بخشی مدیر که توسط محققین ساخته شده و توسط اساتید مدیریت
اجرا و تایید گردیده است که این پرسشنامه توسط گروه ذینفعان (معلمین، انجمن
اولیاء، مربیان و دانش آموزان) پاسخ داده شد.
روش تحقیق در این بررسی همبستگی است و برای آزمون فرضیه اصلی از آزمون
جداول توافقی استفاده شده است برای تحلیل دادهها از نرم افزار (SPSS)
استفاده شده است، نتایج بدست آمده عبارتند از:
1- بین تیپ شخصیتی مدیران و اثر بخشی آنان رابطه وجود دارد.
2- مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی "ESTJ" هستند از اثر بخشی بالایی
برخوردارند.
3- مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی "ISTJ" هستند از اثر بخشی بالایی برخوردار
هستند.
4- مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی ""ESTP هستند از اثر بخشی متوسط برخورداند.
5- مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی "ISTP" هستند از اثر بخشی پایین برخورداند.
نتایج بدست آمده گویای این مطلب است که مدیرانی که تیپهای خاصی شخصیتی
داشته باشند اثر بخشی بیشتری دارند.
Abstract
Present research was accomplished for relationship consideration between
managers personality brigade and their effectivity in elementary schools
of fire region in Mashhad. Mashhad. Main hypothesis in this research is
relationship between managers personality brigade and their effectivity.
Managers are statistical in this research that considered guoup ars 104
persons. 40 persons for among them were selected as sample.
Model volume is 120 persons for beneficiany group that both of sampes
with simple accidential sampling were chosen by computer Instruments of
information gathering are 2 questionnaires that consisted of: (1)
questionnaire of personality brigade Mirez- Brigez is manner
questionnaire and it has reponsed for assigning personality brigade by
managers. (2) questionnaire of manager effectivity has made by
researchers. It has confirmed and excuted by management masters and this
questionnaire has responsed by beneficiary group (teachers- parents and
students association). Research style is forming a union in this
consideration and was used examination of agreemental tables for
examination of main hypothesis . In this project, was used"spss"
software for analyzing information that consisted of :
(1) there is relationship between managers personality brigade and thir
effectiveity. (2) the managers with "ESTJ" personality brigade have high
effectivity.
(3) the managers with "ISTJ" personality brigade have high effectivity.
(4) the managers with "ESTP" personality brigade have mean effectivity.
(5) the managers with "ISTP" personality brigade have low effectivity
|