فهرست مندرجات
مقدمه
فصل اول: بهداشت روانى كودكان
كوشش براى تولد فرزندان سالم
توجه به سلامت جسمى و روحى مادر
پيشگيرى بهتر از درمان
درمان روحى با اعطاى شخصيت
بهداشت روانى كودكان
مهرورزى, مهم ترين ابزار تربيت
مفهوم ديگر بوسيدن
راز همبازى شدن با بچه ها
سلام به بچه ها
ترك تنبيه
فصل دوم: روانشناسی تربیت کودکان
روانشناسی تربیتی کودکان
نقش و تاثیر در زندگی
وظايف والدين در جنبه معنوی و روانی
پرورش دینی
آغاز تربيت دينی
کودک و عقائد دينی
نحوه پاسخگويی والدين به سئوالات کودک
آموزش نبوت ،امامت و معاد به کودک
تربيت دينی کودک گام به گام و بدون اجبار
پرورش اخلاقی کودکان
مفهوم اخلاق
آغاز پرورش اخلاقی
اهميت تربيت اخلاقی سالهای اول زندگی طفل
اهميت پرورش اخلاقی
عادت های غلط
تربیت اخلاقی
اهميت نظم وانضباط در تربيت کودک
رابطه ی کودک با اشخاص و اشیا ء
رابطه والدین با کودک
روابط کودک با خواهران و برادران
رابطه ی کودک با دیگران
انواع شيوه های تربيت
روش تربیت قدرت مدارانه
روش تربیت آزاد گزارنده
روش تربیت متعادل
اصلاح معایب کودک
فصل سوم: رابطه ی کودک با وسایل و ابزار
رابطه ی کودک با وسایل و ابزار
1- رادیو و تلویزیون و تاثیر آن در کودک :
2- کودک و تلفن
3- کودک و کتاب
4- کودک و اسباب بازی
اسباب بازي هاي ديجيتالي و ذهن خلاق كودكان
کنترل بازيهاي كامپيوتري كودكان
ساخت اسباببازى توسط کودک
فواید ساختن اسباببازی بهوسیلهٔ خود کودک
دلیل خراب کردن اسباببازی
روشهای برخورد صحیح پدر و مادر در قبال شکستن اسباببازی بهوسیلهٔ کودک
دلایل جلوگیری پدران و مادران از بازی کودک
نقش عروسك در بهداشت رواني كودك
فصل چهارم: علل پرخاشگري ، بد دهني و عصبانيت در كودكان و راه هاي كنترل آن
تعاريف پرخاشگري
تغييرات رشدي
ثبات پرخاشگري
تفاوت هاي جنسيتي
الگوي خانواده و پرخاشگري
نحوه کنترل عصبانیت در کودکان
خصيصــــه هاي ذاتـــــــــي
مــــراحل رشـــد
جنسيــــت
زندگــــــي خانوادگــــــي
انواع پرخاشگري
پرخاشگري خصمانه
پرخاشگري وسيله اي
علل خشونت و پرخاشگري در كودكان
درمان پرخاشگري در کودکان
روش هايي براي درمان پرخاشگري کودکان
الگوهاي پرخاشگري در کودکان
پيشگيري و درمان
كودكان و خشونت در تلويزيون
كودكان ناسزاگو
راه حل ها
بد دهنی کودکان
منابع
مقدمه
مدت يك قرن است كه غرب تحقيقات دامنه دار و عميقى پيرامون روان شناسى كودك به انجام رسانده است كه به واقع, نتايج چشمگيرى از آن پژوهش ها به دست آمده است; هرچند به بسيارى از پژوهش هاى آنان نمى توان به ديده اطمينان كامل نگريست. تا اين زمان همچنان پيروان ژان پياژه (زيست شناس, فيلسوف و روان شناس سوئيسى, متوفاى 1980 م.), اسكينر, باندورا, كلارك هال, اريكسون و هاينزوانر, با يكديگر نسبت به عقايد استادان خود اختلاف عقيده دارند. جمعى كودك را بزرگسالى كوچك (به تعبير آنان: مينياتور بزرگسال) و بعضى او را كاملا متمايز با بزرگسال تعريف مى كنند. عده اى او را متمايل به بدى, و برخى او را پاك سرشت مى دانند.
درباره تربيت, تغذيه, رشد, عادت ها و رفتارهاى كودك نيز نظريات متفاوت و متناقض بسيارى ميان پژوهشگران وجود دارد كه به واقع آدمى گاه در انتخاب نظريه درست ميان آنان سرگردان مى شود. انبوه نتايج علمى كه امروزيان بدان دست يافته اند در سايه آزمايش هاى ساليان متمادى, استفاده از فن آورى و استمداد از تجربيات گذشتگان است; با اين حال پيوسته طرح ها و نظريات جديدى به دست مىآيد كه گاه به طور كامل, ناقض نظريات گذشته است. اما در صدها سال پيش كه هيچ يك از اين زمينه ها و امكانات پژوهشى وجود نداشته است, از سوى حضرت محمد امين(ص) نسبت به كودكان, گفتارها و رفتارهايى مشاهده شده است كه امروزيان در ژرفاى آن درمانده شده اند و فهم عميقى از آن به دست نياورده اند. معجزه حضرت محمد امين(ص) تنها آيات قرآن نبود. گفتار و رفتارش, همه معجزه بود. چه آن كه معجزه پديده اى است كه بشر از ارائه نمونه آن ناتوان باشد.
|