توضیحات :
این طرح با عنوان بررسی سبک زندگی دانشجویان در دانشگاه پیام نور به تفکیک قومیت است و درسال 1393 جهت پایان نامه کارشناسی علوم تربیتی انجام شده است. در این طرح سبک دهگانه زندگی در بین دانشجویان باتوجه به نوع قومیت آنها بررسی می شود که آیا بین قومیتهای مختلف در سبک زندگی تفاوت وجود دارد . وقابل استفاده دانشجویان رشته های روانشناسی،علوم تربیتی و مشاوره میتواند باشد که درپنج فصل به سبک apa نگارش شده است
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه...................................................................................................................................................2
بیان مساله...........................................................................................................................................4
اهمیت وضرورت تحقیق.....................................................................................................................7
اهداف تحقیق..................................................................................................................................... 8
الف)اهداف کلی..................................................................................................................................8
ب)اهداف جزئی................................................................................................................................ 8
متغیر های تحقیق............................................................................................................................9
سوال های تحقیق............................................................................................................................9
فرضیه های تحقیق..........................................................................................................................9
تعاریف متغیرهاواصطلاحات........................................................................................................10
الف)تعاریف مفهومی (نظری).......................................................................................................10
ب)تعاریف عملی (عملیاتی) .......................................................................................................11
فصل دوم :ادبیات یا پیشینه تحقیق
مقدمه ..........................................................................................................................................13
سبک زندگی .............................................................................................................................. 13
تعریف سبک زندگی ................................................................................................................. 18
سبک زندگی ایرانی ...................................................................................................................19
سرمایه فرهنگی و اقتصادی ....................................................................................................... 21
ده مهارت اصلی زندگی ............................................................................................................ 23
مصادیق و انواع آداب ................................................................................................................ 26
نقش رسانه ها در ایجاد سبک زندگی برای جوانان ....................................................................30
بیکاری و سبک زندگی جوانان................................................................................................... 31
چرا سبک زندگی مهم است .......................................................................................................32
طرح مفهوم جدید ...................................................................................................................... 34
تحول در سبک زندگی................................................................................................................ 37
تعریف قومیت............................................................................................................................ 41
پیشینه تحقیق .............................................................................................................................. 44
پژوهش داخل کشور ....................................................................................................................44
پژوهش های خارج از کشور.........................................................................................................50
فصل سوم :روش انجام تحقیق
مقدمه............................................................................................................................................54
روش پژوهش...............................................................................................................................54
جامعه آماری.................................................................................................................................54
نمونه و روش نمونه گیری ..........................................................................................................54
ابزار پژوهش.................................................................................................................................54
روش های گرد آوری داده ها ......................................................................................................55
روش های آماری به کار رفته جهت تجزیه وتحلیل داده ها .........................................................56
فصل چهارم : تجزیه وتحلیل داده ها
مقدمه ..........................................................................................................................................59
الف- تجزیه وتحلیل توصیفی داده ها.........................................................................................60
ب- تجزیه وتحلیل استنباطی داده ها......................................................................................... .65
فصل پنجم:خلاصه، نتیجه گیری وپیشنهادها
خلاصه.........................................................................................................................................71
یافته های تحقیق .........................................................................................................................74
بحث ونتیجه گیری .................................................................................................................... 78.
محدودیت های تحقیق.................................................................................................................82.
پیشنهادات.............................................................................................................................. .....82.
منابع
الف - منابع فارسی.....................................................................................................................84.
ب- منابع انگلیسی ......................................................................................................................86
ضمائم ........................................................................................................................................87
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی سبک زندگی دانشجویان دانشگاه پیام نور به تفکیک قومیت طراحی شده است . جامعه ی آماری پژوهش حاضر کلیه ی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان گالیکش استان گلستان در سال تحصيلي 94-93 وتعداد آن 856 نفر می باشد که از این تعداد ،حجم نمونه با استفاده از جدول كرجسي و مورگان 100 نفر محاسبه شد.روش نمونه گیری تصادفی– چند مرحله ای بود که پرسشنامه های پژوهش در اختیار آنان قرار گرفت.در این پژوهش از پرسشنامه سبک زندگی70- LQS استفاده شده است وگرد آوری اطلاعات به دو صورت مطالعات کتابخانه ای در بخش ادبیات ومبانی نظری تحقیق و از پرسشنامه های استاندارد در بخش تحقیقات میدانی استفاده شده است.جهت تجزیه وتحلیل داده ها از دو روش آمار توصیفی که به صورت جداول ونمودارها ارائه شده و بخش آمار استنباطی در محیط نرم افزار SPSS از طریق ازمون آماری واریانس یکراهه استفاده شده است.نتايج حاصل از بررسي ها نشان داد كه ، بین سبک زندگیدانشجویان دانشگاه پیام نور به تفکیک قومیت تفاوت وجود ندارد. بین اکثر ابعاد سبک زندگی اعم از بعد سلامت جسمانی ، ورزش و تندرستی ، کنترل وزن و تعذیه ،پیشگیری از بیماری ها ، سلامت روانشناختی ، سلامت معنوی ، پیشگیری ار حوادث ، سلامت محیطی دانشجویان به تفکیک قومیت تفاوت معناداری وجود ندارد. تنها در یک مورد بین سلامت اجتماعی دانشجویان به تفکیک قومیت تفاوت معناداری وجود دارد.
واژه های کلیدی:
سبک زندگی ، سلامت جسمانی ، ورزش و تندرستی ، کنترل وزن و تعذیه ،پیشگیری از بیماری ها ، سلامت روانشناختی ، سلامت معنوی ،سلامت اجتماعی، پیشگیری ار حوادث ، سلامت محیطی و قومیت.
پیشگفتار:
سبك زندگي يكي از مفاهيمي است كه در نيمه دوم قرن بيستم مورد توجه جدي واقبال جامعه شناسان قرار گرفت. با طرح مباحث مربوط به مدرنيته، هويت، مصرف و انگيزه هاي مصرف كنندگان از سوي جامعه شناسان بستر مناسبي جهت رشد مطالعات و تحقيقات تجربي در اين زمينه فراهم شد.
اين گسترش با محوريت نظريات و آراي جامعه شناساني همچون ماكس وبر، گيدنز، وبلن، بورديو، پيترسون و... انجام گرفت. بررسي پيشينه هاي تجربي در زمينه سبك زندگي در ايران نشان مي دهد كه سابقه پژوهش دراين زمينه به كمتر از بيست سال مي رسد البته از سال 1380 تاكنون اقبال محققان به سوي اين موضوع بيشتر شده است.
به گفته فاضلي(1382) گستردگي ابعاد و پيچيدگي موضوع موجب شده است كه مرزهاي محدود كننده اين موضوع لغزنده و مبهم باشد و لذا برداشتهاي متفاوتي از اين موضوع وقلمرو آن به وجود آيد كه در بررسيها قابل مشاهده است.مهارتهای زندگی، مهارتهایی هستند که با به کاربردن آنها میتوان زندگی موفقی داشت.
تعریفی که سازمان جهانی بهداشت از مهارتهای زندگی در سال ۱۹۹۴ ارائه، کرده است، توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونهای که فرد بتواند با چالشها و ضروریات زندگی روزمره کنار بیایداست. براساس تعریف یونیسف در سال۱۹۹۹یک رویکرد مبتنی بر تغییر رفتار با شکل دهی رفتار که برقراری میان سه حوزه را مدنظر قرار میدهد.
این سه حوزه عبارتند از: دانش، نگرش و مهارتها. براین اساس، اگر در توانمندسازی افراد جامعه، بحث دانش، نگرش و مهارت به صورت تلفیقی مورد توجه قرار نگیرد، نتیجه مورد انتظار یعنی کاهش رفتارهای پرخطر به دست نمیآید.
به طور کلی، مهارتهای زندگی عبارتند از: تواناییهایی که منجر به ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه، غنای روابط انسانی و افزایش سلامت در سطح جامعه میشوند.
مهارتهای زندگی، هم به صورت یک راهکار ارتقای سلامت روانی و هم به صورت ابزاری در پیشگیری از آسیبهای روانی - اجتماعی جامعه نظیر اعتیاد، خشونتهای خانگی و اجتماعی، آزار کودکان، خودکشی، ایدز و موارد مشابه قابل استفاده است.
به طور کلی مهارتهای زندگی، ابزاری قوی در دست متولیان بهداشت روانی جامعه برای توانمندسازی جوانان در ابعاد روانی- اجتماعی است. این مهارتها به افراد کمک میکنند تا مثبت عمل کرده، خود و جامعه شان را از آسیبهای روانی- اجتماعی حفظ کرده و سطح بهداشت روانی خویش و جامعه را ارتقاء بخشند.
|