فهرست مطالب
فصل اول : آشنایی باآموزش وپرورش پیش دبستان..
تعريف لغوي آموزش و پرورش پيش از دبستان..
تاريخچه آموزش پيش دبستاني..
اهميت و ضرورت آموزش و پرورش پيش از دبستان..
اهداف آموزش و پرورش پيش از دبستان..
اهداف آموزشی..
استراتژی های آموزشی (3)
برنامه آموزش و پرورش در دوره پيش از دبستان..
آموزش پیش دبستانی (1)
برنامه هاي آموزشي..
برنامه ريزي و مديريت آموزشي..
آیادوره پیش دبستانی لازم است :؟.
فصل دوم : بررسی نظام اموزشی وپرورشی دردوره پیش دبستانی درسایر کشورها
نظام آموزشی فرانسه.
آموزش پيش دبستاني..
ساختار آموزشي..
سياستهاي آموزشي..
اهداف آموزشي..
برنامههاي آموزشي و ارزشيابي تحصيلي..
آمار وارقام تعداد مراكز و مدرسين مراكز آموزش پيش دبستاني ( طي سال1993/1992)
نقاط ضعف و قوت آموزشي..
نظام آموزشی انگلستان..
آموزش پيش دبستاني..
ساختار آموزشي..
برنامه هاي آموزشي و ارزشيابي تحصيلي..
طرح هاي آموزشي..
1- طرح توسعه آموزش پيش دبستاني..
2-طرح ملّي مراقبت از كودكان..
3-مراكز محلي آموزش مقدماتي كودكان..
4-طرح مراقبتي خارج از مراكز آموزشي..
5 -طرح آغاز اطمينان..
آمار آموزشي..
نرخ مراكز و تعداد كودكان ثبت نامي مراكز آموزش پيش دبستاني طيسالهاي93/1992.
نرخ ثبت نامي كودكان رده هاي سني4-3 سال در مراكزآموزش پيشدبستاني..
آموزش پيش دبستاني..
کشورپاکستان..
آموزش پيشدبستاني..
کشوراندونزی..
ساختار آموزشي..
كودكستان و مهد كودك...
برنامه هاي آموزشي..
اهداف آموزشي..
معضلات آموزشي..
اصلاحات آموزشي..
اصلاح خدمات بهداشتي ويزه مادران و كودكان..
اصلاح كيفيت تغذيه كودكان..
احداث كودكستانها و مراکز مراقبتي کودکان در کليه استانهاي کشور
بهبود كيفي مربيان مراکز پيش دبستاني و كودكستانها
توسعه وضعيت كودكان كم سن و سال(0 تا 6 سال)
هلند :
ساختارآموزشی..
اهداف آموزشی..
آلمان..
ساختارآموزشی..
اهداف آموزشی..
4-اتریش....
ساختار آموزشي..
اهداف آموزشي..
آموزش پيش دبستاني..
برنامه هاي مراقبتي كودكان..
مراكز پيش دبستاني عمومي..
تعداد كلاسها و مربيان مراكز آموزش پيشدبستاني مستقر در مناطق مختلف كشور
نرخ ثبت نام كنندگان مراكز آموزش پيش دبستانيدر فواصل سالهاي(2000-1990)
فصل سوم : نقش مهدکودک درشکل گیری شخصیت کودک...
نقش مهدکودک درشکل گیری شخصیت کودکان..
آشنایی کودک باکودکستان..
اهمیت مهدکودک...
درچهاردیواری مهدکودک چه می گذرد؟.
نقش مهدکودک دررشد اجتماعی کودکان :
نقش مهدکودک دراحیای ارزش های فرهنگی :
1- داستان گویی وآموزش.
2- لالایی..
3- آموزش ازطریق وسایل ارتباط جمعی..
انتظارات والدین از مهدکودک...
فصل چهارم : ویژگی کودکان 6-3 ساله.
ويژگي كودكان 3 ساله از نظر جسمي ، عاطفي ، اجتماعي ، هوشي و ذهني..
ويژگي كودكان 4 ساله از نظر جسمي ، عاطفي ، اجتماعي ، هوشي و ذهني..
ويژگي كودكان 5 ساله از نظر جسمي ، عاطفي ، اجتماعي ، هوشي و ذهني..
ويژگي كودكان 6 ساله از نظر جسمي ، عاطفي ، اجتماعي ، هوشي و ذهني.
رشد عاطفي – اجتماعي.
نقش معلم.
بايدها
نبايد ها
رشد جسمي و حركتي.
نقش معلم.
بايدها
نبايدها
رشد زبان..
نقش معلم.
بايدها
نبايدها
رشد شناختي.
نقش معلم.
بايدها
نبايدها
رشد بيان خلاق و درك زيباييها
نقش معلم..
بايدها
نبايدها
خصوصيات دوره كودكستاني..
رشد جسماني..
رشد حسي – حركتي..
رشد ذهني..
رشد عاطفي..
2 و 3 سالگي..
3 و 4 سالگي..
5 و6 سالگي..
فصل پنجم : بازيهای کودکان..
بازيهاي كودكان..
كودكان و بازي..
نوع بازي:
بازي و ورزش در روايات اسلامي.
همبازي كودك
شكايت از بازي كودكان در كوچه ها و
والدين بي خيال!
نكته مهم در انتخاب همبازي براي كودكان..
محيط بازي..
كنترل محيط بازي..
سركشي از بازيهاي كودكان.
مقدار بازي..
بازی و خلاقیت...
لوازم مورد نیاز:
بازی.
ارزش های بازی.
نکات ایمنی برای آب بازی.
راه های بازی با آب.
د) رشد ذهنی و شناختی
اهداف اساسی:
«بعضی از فعالیت ها جهت رشد ذهنی و شناختی».
هـ) رشد عاطفی و اجتماعی
فصل ششم : فرضیه شناختی -رشدی پیاژه
مراحل 2 و 3
انديشه پيش از عمل (2 تا 7 سالگي)
اعمال غير انتزاعي و ملموس (7 تا 11 سالگي)
رشد فعاليت نمادين
تعقل علمی
ثابت ماندن کمیت های مداوم (مایعات)
طبقه بندی
اندیشه اجتماعی
خودمداری
قضاوت اخلاقي
زنده گرايي
خلاصه و نتیجه
فصل هفتم : گفتگو بافرخنده مفیدی استاددانشگاه
گفت وگو بافرخنده مفیدی ، استاددانشگاه
فصل هشتم : طراحی مرکز پیش دبستانی وآمادگی روشنک....
آئين نامه تأسيس ، انحلال واداره مهدهاي كودك
صورتجلسه.
فرم (ج)
فرم (ب)
فرم (ب)
مدارك لازم جهت صدور پروانه فعاليت
«نیروی انسانی »
چارت سازماني
هزینه تأسیس مهدکودک
وسایل آموزشی وتفریحی
وسایل سمعی وبصری.
وسایل ایمنی.
وسایل متفرقه
هزینه های استخدام مربی وکمک مربی..
هزینه سرانه کودک :
(برنامه کلاسی آمادگی)
برنامه كلاسي 3 تا 4 ساله ها
برنامه غذايي كلاس هاي 3 تا 4 ساله و 4 تا 5 ساله.
چکیـده
عنوان :آموزش وپرورش پیش ازدبستان
دانشجو:
هدف من ازتهیه این پروژه این است که برای راه اندازی وتأ سیس یک مهداستاندارد باید این مراحل راطی کرد که مراحل عبارتنداز :
تعریف
اهمیت
ضرورت
برنامه ها یآموزش وپرورش پیش ازدبستان
بازیهای کودکان
ودرمرحله آخر برآورد هزینه تأسیس یک مهد استاندارد
مقدمه
كودكان سرمايه هاي ارزشمند وسازنده آينده جامعه هستند. آموزش و پرورش در دوره كودكي كه زمان شكل گيري شخصيت و ايجاد عادات مختلف و پيشگيري از بروز مشكلات است. آينده فرد و جامعه را بنايي نهد و مسير حركت مملكت را مشخص مي سازد. توجه به مسائل و مشكلات كودكان باعث پيشرفت و ترقي جامعه مي شود و غفلت در رفع مشكلات آنان، خسارات جبران ناپذيري به بار مي آورد. از اين رو، سرمايه گذاري و برنامه ريزي در آموزش و پرورش ابتدايي، از حساسترين و مهمترين وظايف دست اندر كاران و مسئولان جامعه است و بايد از اولويت ويژه اي برخوردار باشد.
هدف ما در اينجا آشنا ساختن خواننده با خصوصيات، شيوه هاي شناخت، برقراري ارتباط صحيح، نحوه كاركردن و درنهايت رفع مشكلات كودكان است. براي نيل به اين هدف ابتدا تعاريف، اهداف، تاريخچه، ضرورت و اصول راهنمايي و مشاوره كودك مورد بررسي قرار گرفته، سپس مطالبي درباره خصوصيات دوره كودكي ارائه شده است تا دست اندركاران آموزش و پرورش و مشاوره كودك بتوانند رفتارهاي عادي كودكان را از رفتارهاي غير عادي تشخيص دهند.
|