Ùهرست
مندرجات
چکیده
مقدمه 1
Ùصل اول: مقدمه ای بر آموزش از
راه دور
آموزشگاه های مجازی 4
آموزش از راه دو ر 10
Ùواید آموزش از راه دو ر 10
ابزارهای آموزش از راه دور 12
عوامل اصلی در Ùرایند آموزش از راه دو ر 13
کلاس های مجازی 14
ÙÙ† آوری اطلاعات Ùˆ ارتباطات Ùˆ نقش آن در آموزش
14
نیازمندیهای کلاس های مجازی 16
نتیجه گیری 21
Ùصل دوم: توصی٠کلی نیازمندیهای
سیستم
ایده ها 24
تØلیل نیازمندیها 25
نمودار نهای کلی سیستم 27
توصی٠گزارش کار سیستم و DFD سیستم 28
توصی٠تعری٠مدیر سیستم 29
اختصاص دادن امکانات مورد نیاز مدیر سایت 31
توصی٠امکان استÙاده دانش آموزان از سایت 36
Ùصل سوم: Ù†Øوه پیاده سازی سیستم
نیازمندیهای سیستم جهت پیاده سازی 41
C# 45
SQL SERVER 2000
50
برقراری ارتباط و امنیت در سایت SQL SERVER
52
ساختار سایت 63
مراجع
65
بخش هایی از پایان نامه "طراØÛŒ Ùˆ پیاده سازی یک مدرسه
مجازی"
با توجه به نیاز مبرم دانش
پژوهان به سایت هایی که جنبه علمی داشته باشد و دارای قابلیت هایی نظیر
در اختیار قرار دادن تست و برقراری آزمون های ON LIN باشد و بتواند در
ارتقاء Ø³Ø·Ø Ø¹Ù„Ù…ÛŒ دانش آموزان مؤثر باشد این سایت طراØÛŒ شده است عملکرد
این سایت به صورت زیر Ù…ÛŒ باشد. کاربر پس از ورود به سایت برای استÙاده
ازا امکنانات موجود باید عضو شود و یا اینکه از طر٠آموزشگاه عضو شده
باشد که پس از آن می تواند LOGIN کند.
اعضای سایت و کاربران مجاز می
توانند از بخش آزمون استÙاده کنند.
مقدمه ای بر آموزش از راه دور
شناخت کلی در خصوص آموزش از
راه دور و آموزشگاه مجازی
برنامه‌های توسعه منابع انسانی
یكی از مهمترین چالش‌های دولت‌ها در استقرار نظام‌های جامع مبتنی بر
Ùناوری ارتباطات Ùˆ اطلاعات می‌باشند. همان گونه كه Ùناوری ارتباطات Ùˆ
اطلاعات مكمل بازآÙرینی سازمان‌ها در بسیاری از Ùرآیندهای كاری روزمره
خود بوده است كه نمونه‌های آن شامل بانكداری الكترونیكی، تجارت
الكترونیكی، پست الكترونیكی، دولت الكترونیكی Ùˆ ... می‌شود، Øوزه
یادگیری الكترونیكی یا آموزش الكترونیكی نوید بخش اجرائی شدن آرمان‌های
به نظر دور از دسترس تا دو دهه قبل می‌باشد. ØØ°Ù Ù…Øدودیت زمان، مكان Ùˆ
سن آموزش‌گیرنده كه به عنوان آرمان‌های دوردست Ù…Ø·Ø±Ø Ø¨ÙˆØ¯Ù‡ است، امروزه
دیگر Ù…Øدودیت‌‌های بزرگی به نظر نمی‌رسند. از سوی دیگر نیازهای گسترده
مهارتی جوامع دانائی Ù…Øور Ùˆ مبتنی برÙناوری اطلاعات با ادامه استÙاده
از روش‌های سنتی نظام آموزشی قابل پاسخگویی نمی‌باشد. اگرچه نظام آموزش
سنتی نیز دارای ویژگی‌هایی است كه نادیده انگاشتن آن ویژگی‌ه، اثربخشی
یادگیری را كاسته و عامل بروز ناهنجاری‌های بسیاری می‌گردد.
Ùناوری‌های یادگیری مبتنی
بر كامپیوتر، یادگیری مبتنی بر وب، دانشگاه مجازی، كلاس مجازی بر خط كه
در سایه توسعه شبكه‌های گسترده جهانی ا مكان‌پذیر گشته‌اند، راه را بر
ظهور شیوه‌های نوین آموزش هموار ساخته‌اند. امروزه روند رشد سرمایه‌گذاری
جهانی در نظام‌های سنتی كاملاً رو به اÙول Ùˆ در سال 2003 به مبلغ Ù‡Ùت
میلیارد دلار رسیده، Øال اینكه سرمایه‌گذاری در نظام‌های آموزش
الكترونیكی دارای رشد روزاÙزون بوده Ùˆ در سال 2003 به رقم 6 میلیارد
رسیده است.
به مجموع Ùعالیت‌های آموزشی
اطلاق می‌گردد كه با استÙاده از ابزارهای الكترونیك اعم از صوتی،
تصویری، رایانه‌ای شبكه‌ای، مجازی صورت می‌گیرد.
یادگیری Ùعال Ùˆ هوشمندی است كه
ضمن تØول در Ùرآیند یاددهی Ùˆ یادگیری Ùˆ مدیریت دانایی، در گسترش، تعمیق
Ùˆ پایدار نمودن Ùرهنگی ICT نقش اساسی Ùˆ Ù…Øوری خواهد داشت.
سیر پیدایش Ùˆ تØول آموزش
مجازی
تاریخ تÙكر آموزش از راه‌دور
را باید در اواسط قرن بیستم جستجو كرد. ایده آموزش غیرØضوری كه پیشینه
تاریخی آموزش اینترنتی یا دانشگاه مجازی قلمداد Ù…ÛŒ ‌شود، به طرØ
دانشگاه آزاد (open university) كه از سوی كشور انگلیس Ù…Ø·Ø±Ø Ú¯Ø±Ø¯ÛŒØ¯ØŒ
مربوط می‌شود. براساس این طرØØŒ متقاضیان با استÙاده از برنامه‌های
تلویزیونی، آموزش‌های علمی لازم را می‌گذراندند Ùˆ سپس مدرك دریاÙت می‌كردند.
همچنین با ابداع Ù…Ùهوم â€ÙƒÙ„ینیك آزاد“ در ایالات متØده آمریكا (در دهه
1960) و با راه‌اندازی كارگاه مشورتی و كرسی‌های آموزشی در داخل این
كشور، گام عملی بزرگتری در این زمینه برداشته شد. در دهه Ù‡Ùتاد میلادی
با توجه به دسترسی گسترده و عمومی به كامپیوتر در آمریكا، تدریس
غیرØضوری با استÙاده از شیوه‌ای تØت عنوان «modem bulletin board» رایج
شد Ùˆ برای اولین بار، ارائه واØدهای درسی به صورت «on line» در اوایل
دهه 1980 توسط یكی از بنیانگذاران دانشگاه مجازی در ایالات متØده
آمریكا ابداع گردید. در سال 1988 برای اولین بار یك برنامه نرم‌اÙزاری
قدرتمند كه بیانگر تØول انقلابی در سیستم الكترونیكی بود، تØت عنوان «استاد
دیجیتالی» (Digital-Prophessor) كه یكی از موارد استÙاده اولیه از
كامپیوتر تلÙÙ†ÛŒ در امور آموزشی را پیشنهاد می‌كرد، در آمریكا مورد
استÙاده قرار گرÙت. از آن زمان تاكنون، دانشگاه مجازی تØولات زیادی را
پشت‌سر گذاشته است؛ از جمله در سال 1995 مراكز علمی ـ آموزشی آمریكا با
ایجاد تغییراتی در این سیستم و تقویت آن، به امكان گسترش شیوه آموزش
الكترونیكی به سراسر دنیا دست یاÙته‌اند. اگرچه در ابتدای كار، اÙكار
عمومی، كمپ‌ها و وب‌سایت‌های جهانی، از جمله سایت‌های مربوط به آموزش
مجازی را هوس زودگذر «â€Passimg fad» تلقی می‌كردند، اما امروزه شاهد
ایجاد صدها سایت آموزشی با قابلیت ارائه بیش از پانصد عنوان درسی كم
هزینه بر روی اینترنت جهانی هستیم كه موضوعات بسیار گسترده Ùˆ متÙاوت
علمی را تØت پوشش خود قرار داده‌اند. طبق یك برآورد آماری، بیش از یك
میلیارد Ù†Ùر در سراسر دنیا به اینترنت دسترسی داشته Ùˆ به آن ملØÙ‚ شده‌اند
Ùˆ یك میلیون Ù†Ùر از آنها به سیستم آموزشی الكترونیكی دانشگاه‌های معتبر
دنیا پیوسته Ùˆ از این طریق به ادامه تØصیل پرداخته‌اند. بنابراین می‌توان
ادعا كرد كه در Ø³Ø·Ø Ø¨ÛŒÙ†â€ŒØ§Ù„Ù…Ù„Ù„ÛŒ Ùˆ با استÙاده از تكنولوژی مدرن ارتباطات،
یك مجمع جهانی یادگیری ایجاد شده است كه نه تنها مراكز مختل٠علمی،
بلكه استادان Ùˆ Øتی دانشجویان رشته‌های مختل٠علمی را با یكدیگر آشنا
می‌كند Ùˆ توان علمی Ù€ آموزشی آنان را بدون Ù…Øدودیت زمانی Ùˆ مكانی مورد
استÙاده مشترك قرار می‌دهد. بی‌تردید، در آینده نزدیك، آموزش غیرØضوری
بیشترین Ùضا را در اینترنت اشغال خواهد كرد.
آموزشگاه های مجازی
اگر تا دیروز آموزش تنها از
معلمان و مربیان سود می برد و کتاب به عنوان اصلی ترین منبع اطلاعاتی
در امر آموزش Ù…Øسوب Ù…ÛŒ گشت. امروزه آموزش با روش ها Ùˆ ابزارها Ùˆ Ù…Øیط
های جدید ارتباطی روبه رو شده است. پیشرÙت های اخیر در صنعت رایانه Ùˆ
اطلاع رسانی؛ ورود Ùˆ ظهور شبکه های اطلاع رسانی Ù…Øلی، ملی، منطقه ای Ùˆ
بین المللی Ùˆ به ویژه اینترنت Ú†Ù† رسانه ای ها؛ ÙÙ† آوری های ارتباطی ØŒ
ابزارها Ùˆ روش های جدید را پیش روی طراØان، برنامه ریزان Ùˆ مدیران Ùˆ
مجریان برنامه های آموزشی قرارداده است. Ù†Ùوذ ÙÙ† آوری های جدید
اطلاعاتی به مراکز آموزشی (از مدارس تا دانشگاه ها) Ùˆ Øتی منازل، روابط
ساده معلمی و شاگردی را به طور کلی دگرگون ساخته است به این ترتیب،
الگوهای سنتی یادگیری متØول شده اند Ùˆ کاربران با Øجم گسترده ای از
اطلاعات و دانش مواجه هستند.
در Øال Øاضر بسیاری از کشورهای
پیشرو در زمینه ارتباط از راه دور، در Øال ایجاد Ùˆ راه اندازی
دانشگاه ها و کلاس های مجازی یا توسعه نظام های سنتی خود هستند.
ایجاد Ùˆ اداره این مؤسسات علاوه بر Ùواید بسیار آن از قبیل اÙزایش
تعداد دانشجو، Øذ٠بسیاری از موانع Ùیزیکی Ùˆ جغراÙیایی، دسترسی سریع Ùˆ
مؤثر به منابع اطلاعاتی دنیا، امکان برقراری ارتباط بیشتر و گسترده تر
بین اساتید و دانشجویان، جذب اساتید و نیروی انسانی زبده و متخصص مورد
نیاز از سراسر دنیا، Øذ٠یا کاهش موانع Ùˆ Ù…Øدودیت های دست Ùˆ پاگیر
اداری، مشکلات و چالش هایی را نیز به همراه خواهد داشت. اما آنچه مسلم
است، دانشگاه های مجازی Ù…ØÙ„ مناسبی برای ظهور Ùˆ بروز استعدادها، خلاقیت
Ùˆ نوآوری ها خواهند بود. ÙÙ† آوری اطلاعات موجب اÙزایش Ùرایند آموزش Ù…ÛŒ
گردد و از مهمترین دستاوردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- اÙزایش Ú©ÛŒÙیت یادگیری Ùˆ
آموخته های دانش آموزان و دانشجویان؛
- سهولت دسترسی سریع و به موقع
اطلاعات در زمان بسیار اندک؛
- کاهش برخی هزینه های آموزشی؛
- بالا بردن Ú©ÛŒÙیت، دقت Ùˆ صØت
مطالب درسی و علمی؛
- ارتقای علمی دانش آموزان و
دانشجویان؛
درØال Øاضر، نظام هاي آموزشي
دستخوش تغييرات شگرÙÙŠ شده اند. كارتويگ Ùˆ مايكل ميلو٠در سال 1998
وضعيت در Øال تغيير آموزش را در ايالات متØده مورد بررسي قرار دادند كه
البته اين بررسي تا Øد زيادي با وضع موجود اروپا مشابهت دارد. آنها در
مواجه با گرايش ها Ùˆ توسعه ÙÙ† آوري به ديدگاهي از يك زير ساخت آموزش
جهاني رسيدند كه در آن نقش مدارس Ùˆ دانشگاه ها به Ù†ØÙˆ مؤثري تغيير
خواهد ياÙت. به عبارتي، يك تغيير بنيادين در نظام آموزش به وجود خواهد
آمد. تويگ Ùˆ ميلوÙØŒ اين گرايش ها را ملاØظه كردند:
- تعداد دانش آموزان
ودانشجويان درØال اÙزايش هستند.
- گروه مختلÙÙŠ از دانش پژوهان
طالب آموزش هستند. از سوي ديگر مشاركت زنان، تعداد دانشجويان بزرگ سال
Ùˆ اقليت هاي مذهبي در Øال رشد است. از طرÙÙŠ دانشجويان تجارب مختلÙÙŠ را
به همراه دارند.
- كار Ùˆ تØصيل به گونه اي
Ùزاينده در هم تنيده اند Ùˆ اين امر منجر به ايجاد تمهيداتي در آموزش
جهت انعطا٠پذيري بيش تر شد ه است.
- عموم گرايش به آموزش مادام
العمر است.
- آموزش مادام العمر منجر به
تأكيد بر آموختن يا Ùراگيري آموزش مي شود.
- به دليل تÙاوت هاي ميان
دانشجويان، نياز به تطبيق و تنظيم شيوه هاي مختل٠آموزش و روش هاي
آموزشي جايگزين وجود دارد.
- در تدوين دوره ها بايستي
تجارب Ùˆ پيش زمينه هاي مختل٠دانشجويان را به Øساب آورد.
- مؤسسات آموزش عالي براي يك
مدت طولاني انØصار Ùراهم ساختن آموزش را دردست داشته اند، اما به تدريج
شركت ها و نهادهاي عمومي نيز از دانش برخوردار شده اند كه مي توانند
براي اهدا٠آموزشي به كار بروند.
- آموزش تØت Ùشار دائمي بودجه
قرار دارد. بنابراين، آموزش مؤثرتر و كاراتر مورد نياز است.
- دانشجويان هرچه بيش تر شبيه
به مصر٠كنندگاني رÙتار مي كنند كه مي خواهد انتخاب هاي آگاهانه اي از
چگونكي Ùˆ Ù…ØÙ„ آموزش خود داشته باشند. اين Øاكي از آن است كه دانشجويان
ديگر به يك مؤسسه متعهد نيستند.
- آموزگاران رÙتاري از خود
نشان مي دهند كه نشان دهنده اميد بيش تر آنها به شغل شان نسبت به سابق
است.
- اÙراد ترك تØصيل كرده بسيار
زيادي در نظام آموزشي مجازي وجود دارند.
به نظر اين دو نظريه پرداز،
Ù…Øيط هاي آموزشي آينده به صورت زير خواهد بود:
- دانشجو Ù…Øور؛
- متعامل و پويا؛
- برخوردار از قابليت كار
گروهي در خصوص مسائل جهان واقعي؛
- قادر ساختن دانشجويان به
تعيين روش هاي آموزشي مورد نظر خودشان؛
- تأكيد بركاركردهايي نظير
دانش اطلاعات براي Øمايت از آموزش مادام العمر.
لزوم استÙاده از اطلاعات با
توجه به گستردگي و تنوع اطلاعات توليد شده در دنيا و نيز ضرورت دستيابي
مؤثر به اطلاعات مورد نياز، نيازمند كسب مهارت ها و دانش هاي جديدي است.
امروزه هر Ùرد تØصيل كرده مي بايستي داراي نهارت هاي لازم جهت كسب
اطلاع و اطلاع يابي باشد. در واقع، سواد اطلاعاتي اساس يادگيري مادام
العمر است Ùˆ بين همه رشته ها، در همه Ù…Øيط هاي يادگيري Ùˆ در كليه سطوØ
آموزشي امري لازم Ùˆ مشترك به شمار مي آيد. يك Ùر با سود اطلاعاتي كسي
است كه اين ويژگي ها را داشته باشد:
- اطلاعات مورد نياز را تشخيص
دهد؛
- دسترسي مؤثر و كارآمد به
اطلاعات مورد نياز داشته باشد؛
- اطلاعات و منابع را ارزيابي
كند؛
- اطلاعات گزينش شده را به
مجموعه دانش پايه اش اضاÙÙ‡ كند؛
- موضوع هاي اجتماعي، قانوني و
اقتصادي را كه در پيرامون Øوزه استÙاده از اطلاعات است، درك Ùˆ از
اطلاعات با رعايت ابعاد اخلاقي و قانوني بهره برداري كند.
- در واقع، مهارت ÙÙ† آوري
اطلاعات، Ùرد را قادر مي سازد تا از رايانه، برنامه هاي رايانه اي،نرم
اÙزارها، پايگاه هاي اطلاعاتي Ùˆ ساير ÙÙ† آوري ها به منظور موقعيت در
رشته هاي مختل٠دانشگاهي، Ù…Øيط هاي كاري Ùˆ اهدا٠شخصي استÙاده كند.
آينده ÙÙ† آوري اطلاعات در
آموزش
پيش بيني ÙÙ† آوري اطلاعات كاري
دشوار است و يكي از دلايل آن سختي مسأله تأمين بودجه است.
دانش آموزان و معلمان بودجه مدارس را تنظيم نمي كنند. به قول ساراسون
1990 آنها Ùاقد قدرت هستند. مسأله ديگر اين است كه آموزش Ùˆ نظام آموزشي
به راØتي تغيير نمي كند. آموزش يك نظام پيچيده است. پيش بيني Ùˆ پيش
گويي آن كاري دشوار است. از طرÙÙŠ ديگر، نظام هاي آموزشي آينده مي
بايستي دانش آموزان Ùˆ دانشجويان را براي زندگي Ùˆ Ùعاليت
در دهكده جهاني آماده سازد. نظام هاي آموزشي جاري با نيازهاي جامعه
اطلاعاتي ناسازگارند در واقع اين نيازها از توان Ùˆ Ùعاليت هاي لازم
بهره مند نيستند.
ÙÙ† آوري اطلاعات وارد زندگي
انسان ها شده Ùˆ در همه جا Øضور دارند Ùˆ مردم سراسر دنيا را به هم مرتبط
مي سازد. مردم در همه سن Ùˆ سال، مكان جغراÙيايي، موقعيت Ùˆ وضعيت
اجتماعي و سياسي و باهرگونه نياز آموزشي قادر خواهند بود از نظام هاي
آموزشي اقصي نقاط دنيا بهره مند گردند. در عين Øال، اين نظام ها
گواهينامه هاي معتبر در Ø³Ø·Ø Ø¬Ù‡Ø§Ù† صادر خواهند كرد.
برخي از پيش بيني هاي آينده
عبارتند از:
- دستيابي كسترده دانش آموزان
و دانشجويان به توان و امكانات رايانه اي؛
- اتصال مدارس، مؤسسات Ùˆ Øتي
منازل به شبكه هاي جهاني؛
- استÙاده بيش تر از ابرمتن ها
در آموزش؛
- هوشمندتر شدن رايانه ها؛
- آموزش در هر زمان و مكان؛
- اتصال به مؤسسات از منازل و
ايجاد گروه هاي جديد تØت عنوان دانش آموزان خانگي؛
- تغيير رد نظام آموزش معلمان
و مربيان (آموزش بدون استخدام و ضمن خدمت)؛
- تغيير در Ù…Øتواي متون درسي؛
- اÙزايش بهره وري Ùˆ كارآيي
نظام هاي آموزشي؛
- اÙزايش كارآيي معلمان؛
- اÙزايش توان علمي دانش
آموختگان؛
- تغيير نقش معلمان و مربيان؛
- هماهنگي و يكسان سازي
امكانات آموزشي براي همه داوطلبان آموزش؛
- ايجاد رقابت هاي سازنده بين
مؤسسات و مراكز آموزشي (جهت بالابردن توان علمي و آموزشي دانش آموختگان).
1-2) آموزش از راه دور
يكي از دستاوردهاي مهم ÙÙ† آوري
نوينن اطلاعات تأثير و كاربرد اينترنت در آموزش، آموزش هاي مجازي و
آموزش هاي از راه دور وجود دارد، ولي آنچه مسلم است اين نوع آموزش ها
Ùرصت هاي آموزشي براي هر كس در هر كجا Ùˆ هر زمان مهيا مي گردد، در Øالي
كه نظام هاي عادي آموزش از اين مكان بي بهره هستند.
1-3) Ùوايد آموزش از راه دور
Ùوايد Ùˆ Ùرصت هايي كه آموزش از
راه دور ايجاد مي كند عبارتند از:
- آموزش طي٠وسيعي از مخاطبان؛
- برآورده كردن نيازهاي
دانشجويان Ùˆ دانش آموزاني كه امكان Øضور در Ù…ØÙ„ را ندارند؛
- امكان ارتباط بين دانش
آموزان Ùˆ دانشجوياني كه داراي Ùرهنگ ها، عقايد Ùˆ تجربيات مختلÙÙŠ
هستند؛
- بهره گيري از مربيان و
سخنراني كه در داخل كشور زندگي نمي كنند روش هاي آموزش و يادگيري از
راه دور.
امروزه نظام هاي نوين زير
جايگزين نظام هاي سنتي يادگيري و ياددهي (يعني روش هاي تدريس خصوصي،
سخنراني) شده اند:
- دروس چند رسانه اي
اين دروس به صورت گسترده و با
استÙاده از عناصر تصويري، ارتباطي، گراÙيكي Ùˆ اجزاي شبيه سازي شده،
متØرك سازي Ùˆ نيز عناصر ارتباطي براي هدايت Ùˆ راهنمايي، بازگشت Ùˆ بØØ«
در خصوص دروس و موضوعات درسي برگزار مي گردند.
- سازوكارهاي ارتباطي پيشرÙته
اين سازوكار هرگونه متون
همزمان، ناهمزمان Ùˆ ارتباطات سمعي Ùˆ بصري را Øمايت مي كند. اين مورد به
دانشجويان امكان تمرين در مباØØ« آموخته شده را مي دهد.
- آزمون هاي مكتوب
به اين ترتيب، سؤال ها و آزمون
ها از طريق ارتباطات شبكه اي توزيع، تصØÙŠØ Ùˆ عودت مي گردند.
- امتØان از راه دور
اين امتØانات از طريق ويدئو
كنÙرانس پشتيباني Ùˆ اجرا مي شود.
- سمينارهاي مجازي پيوست
بدين وسيله گروه هاي مختلÙ
دانش آموزان درمØيط هاي مختل٠جغراÙيايي را به هم مرتبط مي سازد.
- آزمايشگاه هاي مجازي مشاركتي
اين آزمايشگاه ها از Ùعاليت
هاي گروهي Øمايت مي كنند. مانند كارگاه هاي مهندسي نرم اÙزاري.
- عوامل دانشگاهي هوشمند
عوامل دانشگاهي هوشمند كه به
اطلاع رساني، پشتيباني و راهنمايي دانش آموزان و دانشجويان مي پردازند.
1-4) ابزارهاي آموزش از راه
دور
آموزش از راه دور از ابزارها و
وسايل مختلÙÙŠ بهره مي گيرد. اين ابزارها در4 گروه اصلي قرار مي گيرند:
الÙ) ابزارهاي صوتي
شامل ابزارهاي صوتي آموزشي
دوطرÙÙ‡ مانند تلÙÙ† هاي تعاملي، ويدئو كنÙرانس، راديو موج كوتاه Ùˆ نيز
ابزارهاي يك سويه از قبيل نوار صوتي و راديو.
ب) ابزارهاي تصويري
شامل اسلايد، Ùيلم، نوارهاي
ويدئويي Ùˆ كنÙرانس هاي ويدئويي.
رايانه ها اطلاعات را به صورت
الكتروني ارسال Ùˆ درياÙت مي دارند. به اين دليل واژه داده ها براي شرØ
و توصي٠طي٠وسيعي از ابزارهاي آموزشي به كار مي رود. كاربردهاي رايانه
براي آموزش راه دور متنوع و شامل زير است:
1- آموزش به مديريت رايانه
2- آموزش به كمك رايانه
3- آموزش به واسطه رايانه
4- پست الكتروني، دورنگار،
كنÙرانس هاي رايانه اي همزمان Ùˆ شبكه جهاني وب.
عنصر اصلي در برنامه هاي آموزش
از راه دور به ويژه در سيستم مبادله Ùˆ تØويل اطلاعات ابزارهاي چاپي به
شمار مي آيند.
1-5) عوامل اصلی در Ùرایند
آموزش از راه دور
در Ùرآیند آموزش های از راه
دور، عوامل زیر مشارکت دارند:
- دانش آموزان و دانشجویان...
|