Ùهرست مندرجات
- رابطه روانشناسی و دین
- تعری٠دین
- بررسی تئوریهای روانشناسانه دین
- تئوری تØولی پیاژه
- تئوری اریكسون
- آلپورت
- یونگ
- دیوید هیوم
- Ùروید
- علل گرایش به دین
- پیامدهای گرایش به دین
- ویلیام جیمز
- تجربه دینی
- تعارض علم و دین
- كثرت گرایی دینی
- تعری٠تجربة دینی
- پیشینة تاریخی تجربة دینی
- اقسام تجربة دینی
- دیدگاه های مختل٠در مورد انواع تجربه های دینی
- تجربه دینی نوعی اØساس است
- تجربه دینی نوعی تجربه مبتنی بر ادراك Øسی است
- تجربه دینی ارائه نوعی تبیین ماÙوق طبیعی است
- نمونههای تجربه دینی
- آیا تجربههای دینی هستة مشتركی دارند ؟
- تجربههای عرÙانی
- آیا تجارب عرÙانی معرÙتزا است ØŸ
- آیا تجربه دینی میتواند اعتقاد دینی را توجیه كند ؟
- نگاهی نقّادانه به موضوع
- تقدم شرك بر یكتا پرستی
- موهوم پنداری باورهای دینی
- گناه نخستین
- خدای پدرگونه
- Ù…Ùهوم جنسیت
- تعمیم ناروا
- خاتمه
- Ùهرست منابع Ùˆ مآخذ (Ùارسی)
- Ùهرست منابع Ùˆ مآخذ (انگلیسی)
- چکیده انگلیسی
چكيده
روانشناسي دين ØŒ بررسي مسئله دين است از جنبه دروني Ùˆ Ùردي٠آن . اين گستره سعي مي كند با تØليل رواني انسان ( از طريق روانشناسي ) ØŒ ريشة پيدايش دين Ùˆ همينطور پيامدهاي اين گرايش را مورد مطالعه قرار دهد. در اين باب ØŒ نظريه هاي مواÙÙ‚ Ùˆ مخال٠بسياري ارائه شده است .
علل Ùˆ انگيزه هاي بروز ديدگاه روانشناسانه دين ØŒ سير تاريخي آن ØŒ تئوريها Ùˆ نظريه هاي قابل توجه در اين زمينه ØŒ همچنين پيامدهاي تبيين شخصي Ùˆ رواني دين كه از مهمترين آنها مي توان به پلوراليسم ديني اشاره كرد ØŒ درÙصل اول اين رساله مورد مداقه قرار گرÙته است .
از مهمترين Ùˆ Ù…Øوري ترين مسائل مورد بØØ« در روانشناسي دين ØŒ ميتوان از بØØ« ‘تجربه ديني’ نام برد كه به عنوان گوهر Ùˆ اساس اين ديدگاه ØŒ مورد توجه Ùˆ دقت نظر متÙكرين ØŒ متألهان Ùˆ همچنين روانشناسان قرار گرÙته است . يكي از مهمترين Ùرضيه هاي مورد بررسي در اين مبØØ« ØŒ معرÙت زايي تجربيات ديني است Ùˆ اينكه آيا تجربه ديني ميتواند از Ù„Øاظ معرÙتشناسي ØŒ عينيت داشته باشند ØŸ
بيان نظريات مختل٠در مورد اين مسئله ØŒ كه در Ùصل دوم به آنها اشاره شده ØŒ تا Øدودي اظهار نظر در مورد آن را آسان مينمايد .
نقد Ùˆ بررسي موضوع نيز ØŒ همراه با بيان نظرات متÙكرين معاصر Ùˆ نتيجه گيري كلي از بØØ« ØŒ اجمالاً در Ùصل پاياني رساله آمده است .
ما Øصل بØØ« :
Ù€ روانشناسي دين ØŒ نگاهي دروني ØŒ رواني Ùˆ Ùردي به دين است ØŒ بدون در نظر گرÙتن جنبه هاي اجتماعي ØŒ Ùرهنگي Ùˆ … آن .
ـ تبيين شخصي و دروني دين ، از بسياري از تعارضات ميان عقايد ديني و ساير ابعاد زندگي جلوگيري كرده و خواه و ناخواه ، اصطكاك هميشگي ميان دين و علم را
از بين مي برد.
Ù€ از طريق ارجاع تجربيات شخصي Ùˆ Ùردي به پيش Ùرضهاي ديني Ùˆ زمينه هاي مذهبي اÙراد ØŒ تجربيات ديني قابل تعري٠بوده Ùˆ به عنوان مهمترين عامل تØويل دين به روانشناسي ØŒ مورد بررسي Ùˆ دقت نظر قرار مي گيرد .
Ù€ تجربيات ديني از Ù„Øاظ معرÙت شناسي مي توانند عينيت داشته باشند Ùˆ اعتقادآور باشند ( اما Ùقط براي صاØب تجربه Ùˆ نه ناظران ØŒ بلكه براي ناظران خارجي ØŒ تنها جنبه آشنايي دارد )
Ù€ از بارزترين نتايج تبيين Ùˆ تÙسير دروني Ùˆ Ùردي دين ØŒ اعتقاد به پلوراليسم ديني
( كثرت گرايي ديني ) است كه امروزه با گسترش اين روند در جوامع غربي ØŒ Øقانيت مكاتب توØيدي Ùˆ اعتقاد به صراط مستقيمي واØد ØŒ به زير سؤال رÙته Ùˆ تا Øدودي تضعي٠شده است .
Ù€ دين از طريق تجربه دروني Ùˆ شخصي قابل ادراك است ØŒ Ùˆ اين ادراك بر اساس Ùطرت كمالجوي انسان Ùˆ طبيعت وي استوار است .
Ù€ تجربيات ديني در صورت عينيت ياÙتن ØŒ مي تواند معرÙت زايي كرده Ùˆ اعتقادات ديني را توجيه نمايند؛ اما اين مسئله در مورد شخص تجربه كننده صادق مي باشد Ùˆ براي شخص ناظر هيچ الزام Ùˆ ضرورتي ØŒ براي اعتقاد از طريق تجربه ديني وجود ندارد.
|