Ùهرست مطالب :
چكيده
مدلسازي شناختي سيستم GLITS
1Ù€ ساختار Ù…Ùهومي Ù€ شناختي مدل ياد دهنده
چرخه عمليات عامل ياد دهنده براي ارائه دروس (شكل 2)
2Ù€ ساختار Ù…Ùهومي Ù€ شناختي مدل ياد گيرنده
چرخه عمليات عامل يادگيرنده براي هر جلسه درس (شكل 9)
3ـ عامل مشكل ساز
4Ù€ مدلسازي Ù†Øوه آموزش براي ارزيابي كلاسها
5Ù€ نتايج پياده سازي مدل در دو ترم تØصيلي
6ـ نتيجهگيري
6ـ1) توانبخشي خلاقيت و ابتكار در دانشجو بر مبناي ديدگاههاي مختل٠زير:
6Ù€2) روش پيشنهادي به دانشجو براي بالا رÙتن كارائي تØصيلي او
6ـ3) رويه پرورش استعدادها و كارايي دانشجو
6ـ4) اعمال سياستهاي آموزشي پيشنهادي در نگاره زير توان بخشي لازم در دانشجو را تضمين ميكند.
مراجع
چکیده:
سیستمGLITSØŒ یک سیستم آموزش دهنده هوشمند با یادگیری تدریجی است Ú©Ù‡ دارای Û³ عامل یاد دهنده ØŒ یادگیرنده Ùˆ مشکلساز است. عامل یاد دهنده Ùˆ یادگیرنده هر کدام دارای Ûµ لایه (زیر سیستم) میباشند. لایههای یاد دهنده به نامهای ناظر، ایجاد انگیزش، Ùرضیهها Ùˆ تولید مدلهای برنامه میباشند. لایههای یادگیرنده به نامهای وضعیتی Ù€ انعکاسی ØŒ شناختی، معیارها Ùˆ سنجش، برنامهریزی Ùˆ همینطور هماهنگی Ùˆ تولید رÙتار میباشند. عامل مشکلساز یک عامل بازدارنده است Ú©Ù‡ Ùعالیت آن باعث کاهش Ùعالیت لایههای مختل٠یادگیرنده میشود. ابتدا با پرسشنامه مدل یادگیرنده (مدل میانگین کلاس) ساخته میشود Ùˆ با استÙاده از آن Ùˆ بهکارگیری Ù†Øوه آموزش بهینه هوشمند Ùˆ ارزیابیهای مناسب، لایههای مدل یادگیرنده Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ù…ÛŒÚ¯Ø±Ø¯Ø¯ Ú©Ù‡ نتیجه Ú©Ù„ÛŒ بالارÙتن کارایی یادگیرنده Ùˆ توانبخشی علاقه به یادگیری Ùˆ خلاقیت او میباشد.
کلمات کلیدی:
Intelligent agentsعاملهای هوشمند
Cognitive modellingمدلسازی شناختی
Intelligent tutoring systemسیستم آموزش دهنده هوشمند
Belief, desire, intention agentعاملBDI
Conceptual modellingمدلسازی Ù…Ùهومی
مقدمه: اولین Ú©Ù†Ùرانس بینالمللی سیستمهای آموزش دهنده هوشمند(ITS)در سال Û±Û¹Û¸Û¸ در مونترال کانادا برگزار گردید. دومین Ùˆ سومین Ùˆ آخرین Ú©Ù†Ùرانس به ترتیب در سالهای ۱۹۹۲، ۱۹۹۶، . . . Ùˆ Û²Û°Û°Û´ برگزار گردیدهاند.
معماری شناختیاولین بار توسط جان روبرت اندرسن در سال Û±Û¹Û¸Û³ Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯ Ú©Ù‡ تÙکر تطبیقی انسان را برمبنای شناخت بررسی میکرد، شبیهسازی این تÙکر به صورت نرماÙزارACT*ارائه گردیده است. مدلسازی شناختی در سال Û±Û¹Û¸Ûµ در کتابی با همین عنوان توسطSlackÙ…Ø·Ø±Ø Ú¯Ø±Ø¯ÛŒØ¯.
ساختار کنترلی عامل هوشمندBDIÚ©Ù‡ در سیستم Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ در مقاله (سیستمGLITS)مورد استÙاده قرار گرÙته است، بر مبنای باورها، هدÙها (آرزوها) Ùˆ مقصدها، در اواخر دهه Û¹Û° Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯. مهمترین کاربرد این عامل در تشخیص عیب، سیستمهای مدیریت، تجارت ماشینی Ùˆ آموزش هوشمند بوده است.
پردازش Ù…Ùهومی اطلاعات اولین بار در سال ۱۹۷۵، در کتابی توسطRoger SchankÙ…Ø·Ø±Ø Ú¯Ø±Ø¯ÛŒØ¯ ولی مطالب جدید در مدلسازی Ù…Ùهومیدر Û±Û¹Û¹Û¸ توسطChenÙˆ همکارانش ارائه گردید.
طراØÛŒ سیستمهای چند عاملی هوشمندبراساس معماری لایهایدر سال Û±Û¹Û¹Û¶ توسطMullerدر کتابی با همین عنوان مورد بØØ« قرار گرÙته است.
در مقاله Øاضر یک مدلسازی شناختی از یک سیستم آموزش دهنده هوشمند پویا ارائه شده است Ú©Ù‡ بر مبنای اصول Ù…Ùهومی Ùˆ کارکردی آموزش Ùˆ تجربه طولانی تدریس دروس مختل٠توسط اینجانب طراØÛŒ شده است. این مدل بنیادی است Ùˆ سازماندهی تجربیات دوران تدریس است.
از مطالب برخی مراجع در تعاری٠پایهای Ùˆ بیان Ù…Ùاهیم Ùˆ اصطلاØات آشنا در سیستمهای آموزش دهنده هوشمند(ITS)در این مقاله استÙاده شده است. امید است Ú©Ù‡ پیاده سازی این سیستم در Ù…Øیط کاربردی برای آموزش به Ú©Ù…Ú© کامپیوتر بتواند سبب توسعه تکنولوژی در کشورمان گردد.....
|