فهرست مطالب :
چكيده
مدلسازي شناختي سيستم GLITS
1ـ ساختار مفهومي ـ شناختي مدل ياد دهنده
چرخه عمليات عامل ياد دهنده براي ارائه دروس (شكل 2)
2ـ ساختار مفهومي ـ شناختي مدل ياد گيرنده
چرخه عمليات عامل يادگيرنده براي هر جلسه درس (شكل 9)
3ـ عامل مشكل ساز
4ـ مدلسازي نحوه آموزش براي ارزيابي كلاسها
5ـ نتايج پياده سازي مدل در دو ترم تحصيلي
6ـ نتيجهگيري
6ـ1) توانبخشي خلاقيت و ابتكار در دانشجو بر مبناي ديدگاههاي مختلف زير:
6ـ2) روش پيشنهادي به دانشجو براي بالا رفتن كارائي تحصيلي او
6ـ3) رويه پرورش استعدادها و كارايي دانشجو
6ـ4) اعمال سياستهاي آموزشي پيشنهادي در نگاره زير توان بخشي لازم در دانشجو را تضمين ميكند.
مراجع
چکیده:
سیستمGLITS، یک سیستم آموزش دهنده هوشمند با یادگیری تدریجی است که دارای ۳ عامل یاد دهنده ، یادگیرنده و مشکلساز است. عامل یاد دهنده و یادگیرنده هر کدام دارای ۵ لایه (زیر سیستم) میباشند. لایههای یاد دهنده به نامهای ناظر، ایجاد انگیزش، فرضیهها و تولید مدلهای برنامه میباشند. لایههای یادگیرنده به نامهای وضعیتی ـ انعکاسی ، شناختی، معیارها و سنجش، برنامهریزی و همینطور هماهنگی و تولید رفتار میباشند. عامل مشکلساز یک عامل بازدارنده است که فعالیت آن باعث کاهش فعالیت لایههای مختلف یادگیرنده میشود. ابتدا با پرسشنامه مدل یادگیرنده (مدل میانگین کلاس) ساخته میشود و با استفاده از آن و بهکارگیری نحوه آموزش بهینه هوشمند و ارزیابیهای مناسب، لایههای مدل یادگیرنده اصلاح میگردد که نتیجه کلی بالارفتن کارایی یادگیرنده و توانبخشی علاقه به یادگیری و خلاقیت او میباشد.
کلمات کلیدی:
Intelligent agentsعاملهای هوشمند
Cognitive modellingمدلسازی شناختی
Intelligent tutoring systemسیستم آموزش دهنده هوشمند
Belief, desire, intention agentعاملBDI
Conceptual modellingمدلسازی مفهومی
مقدمه: اولین کنفرانس بینالمللی سیستمهای آموزش دهنده هوشمند(ITS)در سال ۱۹۸۸ در مونترال کانادا برگزار گردید. دومین و سومین و آخرین کنفرانس به ترتیب در سالهای ۱۹۹۲، ۱۹۹۶، . . . و ۲۰۰۴ برگزار گردیدهاند.
معماری شناختیاولین بار توسط جان روبرت اندرسن در سال ۱۹۸۳ مطرح شد که تفکر تطبیقی انسان را برمبنای شناخت بررسی میکرد، شبیهسازی این تفکر به صورت نرمافزارACT*ارائه گردیده است. مدلسازی شناختی در سال ۱۹۸۵ در کتابی با همین عنوان توسطSlackمطرح گردید.
ساختار کنترلی عامل هوشمندBDIکه در سیستم مطرح شده در مقاله (سیستمGLITS)مورد استفاده قرار گرفته است، بر مبنای باورها، هدفها (آرزوها) و مقصدها، در اواخر دهه ۹۰ مطرح شد. مهمترین کاربرد این عامل در تشخیص عیب، سیستمهای مدیریت، تجارت ماشینی و آموزش هوشمند بوده است.
پردازش مفهومی اطلاعات اولین بار در سال ۱۹۷۵، در کتابی توسطRoger Schankمطرح گردید ولی مطالب جدید در مدلسازی مفهومیدر ۱۹۹۸ توسطChenو همکارانش ارائه گردید.
طراحی سیستمهای چند عاملی هوشمندبراساس معماری لایهایدر سال ۱۹۹۶ توسطMullerدر کتابی با همین عنوان مورد بحث قرار گرفته است.
در مقاله حاضر یک مدلسازی شناختی از یک سیستم آموزش دهنده هوشمند پویا ارائه شده است که بر مبنای اصول مفهومی و کارکردی آموزش و تجربه طولانی تدریس دروس مختلف توسط اینجانب طراحی شده است. این مدل بنیادی است و سازماندهی تجربیات دوران تدریس است.
از مطالب برخی مراجع در تعاریف پایهای و بیان مفاهیم و اصطلاحات آشنا در سیستمهای آموزش دهنده هوشمند(ITS)در این مقاله استفاده شده است. امید است که پیاده سازی این سیستم در محیط کاربردی برای آموزش به کمک کامپیوتر بتواند سبب توسعه تکنولوژی در کشورمان گردد.....
|