Ùهرست مندرجات
Ù…Ùهوم شناسي جهاني شدن :
تاثير جهاني شدن بر تعليم و تربيت
Ù…Ùهوم جهاني شدن
واژگان كليدي : جهان گستري- سياره اي شدن جهان
ابعاد جهانی شدن
بعد Ùرهنگي
واژه هاي كليدي: امپر ياليسم Ùرهنگي كهن –اليگارشي هاي مالي – جنگ Ùرهنگي-تعلق مالي-Øس پوزش آميز –خودباختگي
جهاني شدن و تعليم و تربيت
استÙاده از جديدترين اطلاعات در آموزش Ùˆ پرورش ايران :
اهميت ياÙتن اصل اخلاقي همكاري Ùˆ تÙاهم به عنوان هد٠اصلي در تعليم Ùˆ تربيت :
آموزش الكترونيكي(e-learning)
شكاÙت Øلقه هاي بسته دانش
تك Ùرهنگي شدن Ùˆ تضعي٠Ùرهنگ هاي بومي
تهديد روند هاي مربوط به تربيت ديني در ايران :
1- تأثير بر زبان و آموزش آن :
آموزش ها Ùˆ كلاسهاي چند Ùرهنگي :
نتيجه:
نتيجه گيري:
منابع :
Ù…Ùهوم شناسي جهاني شدن :
روند تØولات در قرن بيستم در دهه 1970 ميلادي وارد مرØله جديدي شد Ùˆ در اواسط دهه 1980 تقريباً در تمامي زمينه ها نشان خود را برجاي گذاشت. در دهه 1980 براي اشاره به اين دگرگوني ها Ù…Ùاهيمي چون جامعه صنعتي Ùˆ Ùرامدرن ( پست مدرن ) به كار مي رÙت ØŒ اما در دهه 1990 ميلادي Ù…Ùهوم جهاني شدن رايج گرديد Ùˆ به Ù…Ùهوم مسلط در دوران معاصر تبديل شد . به گونه اي كه امروزه همه چيز با رجوع به اين Ù…Ùهوم مورد بررسي Ùˆ تجزيه وتØليل قرار مي گيرد . در ظاهر امر ،جهاني شدن يعني ره سپردن تمامي جوامع به سوي جهاني ÙˆØدت ياÙته كه در آن همه چيز در Ø³Ø·Ø Ø¬Ù‡Ø§Ù†ÙŠ Ù…Ø·Ø±Ø Ùˆ نگريسته مي شود . اما در واقع ØŒ جهاني شدن به معناي آزادي مطلق كسب Ùˆ كار ØŒ برداشته شدن تمامي موانع براي جريان ياÙتن سهل Ùˆ آسان سرمايه Ùˆ Ù†Ùوذ آن در تمامي عرصه ها Ùˆ Øركت روان اطلاعات ØŒ امور ماليه ØŒ خدمات Ùˆ بالاخره تداخل Ùرهنگ ها آنهم به سوي يكسان شدگي Ùˆ يكدستي است كه تمامي اين امور در مقياس جهاني رخ مي دهد. ( ايران زاده ØŒ 1380 : ص 16 ) .
در علم معاني بيان جهاني شدن Ùرايند كوتاه كردن Ùاصله ها ØŒ تغيير در تجارب زماني Ùˆ ارائه امور با ماهيت جهاني است.« 59.P.2000RIZVI » به عبارت ديگر هر گونه رويداد Ùني ØŒ روانشناختي ØŒ اجتماعي ØŒ اقتصادي يا سياسي كه گستردگي مناÙع Ùˆ رويه ها را وراي قلمروهاي جا اÙتاده تقويت نمايد هم منشأ Ùˆ هم مبين Ùرايند هاي جهاني شدن است . ( صادقي ØŒ 1380 : ص 43). كه با اين ملاØظات مي توان جهاني شدن را از واژه هايي چون يكپارچگي جهان ØŒ عموميت ØŒ غربي سازي Ùˆ Ù…Øلي كردن متمايز دانست ( اختري ØŒ 1380 :ص 124) .
جهاني شدن ØŒ مرزها Ùˆ هويت ها را كم رنگ تر مي كند ØŒ به مردم ØŒ كالا ها ØŒ اطلاعات ØŒ عادت ها ØŒ هنجارها Ùˆ نهاد ها توجه مي كند . Ùˆ به مرزها اجازه جابجايي مي دهد . از آنجا كه نمي توان مرزهاي Ù†Ùوذ ناپذيري در مقابل اشاعه انديشه ها Ùˆ كالا ها ايجاد كرد . بنابر اين جهاني شدن در بلند مدت به هر Øال استيلا خواهد ياÙت ØŒ پويش هاي مرز گشاي جهاني شدن دقيقاً به اين دليل بارز تر ميشود كه طي دهه هاي گذشته گسترش Ùراوان امكانات ØŒ مناÙع Ùˆ بازار ها زمينه بالقوه رواج عالم گير آنها را Ùراهم ساخته است . انقلاب كشاورزي Ùˆ بعد از آن دگرگوني هاي عصر صنعتي Ùˆ Ùرا صنعتي در شمار مناÙع اصلي تقويت كننده Ùرآيند جهاني شدن هستند .
شكي نيست كه وجه اصلي جهاني شدن Ùˆ آنچه مايه مواÙقت Ùˆ مخالÙت هاست وجه اقتصادي آن است Ùˆ از اين رو بجا است كه ابتدا با سرچشمه هاي اقتصادي آن آشنا شويم . جهاني شدن در واقع بخشي از Ùرايند تاريخي تكامل اجتماعي است Ùˆ به زعم عدهاي ناشي از ماهيت Ùˆ ذات رشد سرمايه ØŒ تلاش براي بقاءو كسب بازارهاي جديد Ùˆ سودآور Ùˆ نياز به صدور سرمايه از بازار هاي اشباع شده به بازار هاي بكر Ùˆ بالقوه مي باشد . كه اين انتقال سرمايه تبعات مثبت Ùˆ منÙÙŠ بسياري براي كشورهاي عقب مانده Ùˆ درØال توسعه دارد ØŒ به طور كلي ميتوان Ú¯Ùت مبناي اقتصادي جهاني شدن نئوليبراليسم اقتصادي است .(قاسمي،1382:ص53.)
جهاني شدن جنبه هاي ÙˆØ§Ø¶Ø Ø³ÙŠØ§Ø³ÙŠ هم دارد.جهاني شدن در بعد سياسي باعث رشد عملكرد هاي Ùرا ملي،رشد Ù…Øلات Ùˆ شهرهاي جهاني كه عملكرد هاي جهاني را ايجاد مي كند،كاهش اثر ابزارهاي سياسي Øكومت،كاهش اقتدار Øكومت وبطور كلي پيدايش Ùضاي سياسي جديداست .در بعد Ùرهنگي واجتماعي كه عمده ترين وجه تعارض Ùˆ تقابل در Ùرايند جهاني شدن است مهاجرت Ùˆ Ùرار مغز ها اÙزايش مي يابد كه اين عامل باعث تغيير شكل جمعيت شناختي كشور هاي جهان مي شود .البته جهاني شدن Ùرهنگ Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø ØªØ£ÙˆÙŠÙ„ پذيري است كه از آن تعبيراتي متÙاوتي ارائه شده است . يعني ميان كساني كه به مساله جهاني شدن Ùرهنگ پرداخته اند اتÙاق نظر وجود ندارد عده اي آنرا پديده اي Ù…Øتوم دانسته Ùˆ نظر داده اند كه دير يا زود بايد در برابر ان سر تسليم Ùرود آورد Ùˆ پذيراي آن شد برخي ديگر Ú¯Ùته اند جوامع در قبول يا ردآن آزادند Ùˆ اختيار دارند كه درباره آن تصميم بگيرند.
آنهايي كه جهاني شدن را امري جبري دانسته اند ....
...
|