|
|
iT Ùـنـاوری اطـلاعـات
|
|
Ùیزیک,ریاضی Ùˆ آمار
|
|
مـهندسی شیـمی,شیمی,پـالایش
|
|
مـدیــریـت
|
|
مهندسی پزشکی ,پزشـکـی,بـهداشـت
|
|
مهندسی آب , توسعه
|
|
مهندسی صنایع,صنعت,نساجی
|
|
مکانیک,هواÙضا,متالوژی,نانو
|
|
Ù…Øیط زیست,نیروگاه,انـرژی
|
|
نـÙت , گـاز , پتروشیمی
|
|
هنـر,گراÙیک,بازیگری
|
|
کامپیوتر , شبکه
|
|
کشاورزی,امور دامی,طیور
|
|
پروژه مالی رشته Øسابداری
|
|
پروژه کارآÙرینی ØŒ Ø·Ø±Ø ØªÙˆØ¬ÛŒÙ‡ÛŒ
|
|
پروژه آماده برنامه نویسی
|
|
بـرق,الکتـرونیک,مخـابرات
|
|
تــاریــخ,جــــغراÙـیـا
|
|
تـربیـت بـدنـی,ورزش
|
|
Øــقـــوق,Ùــقـه
|
|
Øسابـداری,اقتـصـاد
|
|
خودرو سازی
|
|
دینـی,اخـلاق,ÙـلسÙـه
|
|
پروژه و پایان نامه
|
|
مقاله Ùارسی
|
|
پاورپوینت
|
|
مقالات رایگان
|
|
روانـشناسی,علوم تـربیتی
|
|
رشته صنایع غذائی
|
|
زمـیـن شنـاسی,مـعـدن
|
|
زیست شناسی
|
|
زبـان,ادبیــات
|
|
علـوم اجتمـاعی,مشـاوره
|
|
علـوم سیـاسی,بیـن الملـل
|
|
عمران,معماری,شهرسازی
|
|
روابط عمومی ، ارتباطات
|
|
|
|
|
|
پشتیبانی سایت(
پورهادی ) |
09361810592 |
|
ساعات
پاسخگوئی |
8:30 الی 15:00 ، 16:00 الی 22:30 |
|
سامانه پیام کوتاه |
1293
2040 5000 |
|
|
|
|
آخرین به روزرسانی
آخرین به روزرسانی:
|
|
|
|
نظرات کاربران
(0 پست)
|
در صورتی که مایل به خرید این محصول هستید ابتدا باید آن را به سبد خرید اضافه کنید |
|
# این محصول به صورت فایل می باشد و پس از پرداخت موفق توسط شما لینک دانلود به ایمیل شما ارسال میگردد .
# در صورتی که دارای ایمیل شخصی نمیباشید لینک دانلود در قسمت دانلود فروشگاه قرار میگیرد .
# این محصول پس از پرداخت موفق طی حداقل 30 دقیقه و حداکثر 10 ساعت آینده طبق فهرست ذیل ارسال میگردد .
|
|
قیمت:
۹,۰۰۰ تومان
|
موجود در انبار:
بله
|
|
|
بخش هایی از پروژه
لباس و نوع پوشش از منظر قرآن و عترت
لباس از نگاه قرآن Ùˆ عترت ابراهيم كاملي پوشش يكي از شئون انساني است Ùˆ اين شأن انسان به خصوصيات متÙاوت Ùردي، اجتماعي وي مربوط مي شود Ùˆ مي توان Ú¯Ùت كه لباس پرچم وجود آدمي است كه از اعتقادات...
لباس از نگاه قرآن و عترت
ابراهيم كاملي
پوشش يكي از شئون انساني است Ùˆ اين شأن انسان به خصوصيات متÙاوت Ùردي، اجتماعي وي مربوط مي شود Ùˆ مي توان Ú¯Ùت كه لباس پرچم وجود آدمي است كه از اعتقادات Ùˆ Ùرهنگ Ùˆ آداب Ùˆ رسوم وي سخن مي گويد.
پيدايش لباس منشأهاي گوناگوني دارد، منشأ رواني، امنيتي، اجتماعي، اخلاقي Ùˆ ديني Ùˆ به خاطر اين منشأها Ùˆ كاربردهاي گوناگون آن به عنوان نعمت از آن ياد مي شود كه خداوند مثل بقيه نعمت ها به انسان ارزاني داشته Ùˆ آن را وسيله اي براي پوشش Ùˆ زيبايي Ùˆ ØÙاظت از سرما Ùˆ گرما Ùˆ از همه مهم تر، انجام عبادات خداوند قرارداده است.
قرآن، مبØØ« پوشش را در لابلاي آياتي كه پيرامون Ø¢Ùرينش انسان اوليه «Øضرت آدم» آورده است Ùˆ آن را به عنوان نعمت الهي از طر٠خدا معرÙÙŠ مي كند «ÙŠØ§ بني آدم قد انزلنا عليكم لباساً...»
Ùˆ به خاطر همين اهميت لباس است كه شيطان با وسوسه هايش مي خواهد آن را از تن ارزشمند انسان بكند Ùˆ جدا كند Ùˆ اگر در اين زمينه موÙÙ‚ نشد تلاش مي كند.
تا انسان از مسير اصلي استÙاده صØÙŠØ Ø§Ø² لباس منØر٠شود Ùˆ راه اÙراط Ùˆ تÙريط را بپيمايد. سÙارش Ùˆ تأكيد قرآن Ùˆ روايات به استÙاده صØÙŠØ Ø§Ø² اين وسيله، به ما يادآوري مي كند كه شكر نعمت لباس به استÙاده صØÙŠØ Ùˆ مناسب از آن نعمت است تا زمينه رشد شخصيت Ùردي Ùˆ اجتماعي انسان را Ùراهم كند Ùˆ تأثير پوشش صØÙŠØ Ø±Ø§ برآرامش Ùˆ امنيت بيان نمايد.
روايات به اين نكته اشاره دارند كه لباس، نماد Ùˆ سمبل اعتقاد انسان است Ùˆ زبان گوياي اوست كه از سردرون انسان، پرده برمي دارد Ùˆ Øتي نسبت به جنس Ùˆ رنگ Ùˆ شكل لباس Øساسيت نشان مي دهد Ùˆ رهنمود ارايه مي نمايد تا ما به اهميت لباس Ùˆ پوشش براي انسان پي برده Ùˆ بدانيم كه انسان با پوشيدن لباس، نشانه ها Ùˆ نمادهاي Ùرهنگي Ùˆ اعتقادي خود را به نمايش مي گذارد. در اين مقاله سعي شده است كه به مباØØ« Ù…Ø·Ø±Ø Ø¯Ø± خصوص لباس پرداخته شود. مطلب را با هم از نظر مي گذرانيم:
لباس، نماد انسانيت و تمدن
به دليل وجود خرد Ùˆ انديشه Ùˆ اختيار در وجود انسان، شيوه رÙتار وي با ساير موجودات متÙاوت است.
يكي از اين تÙاوتهايي كه انسان را بر ساير موجودات برتري مي دهد، داشتن لباس Ùˆ پوشش Ùˆ تهيه آن براي مقاصد گوناگون است.
پوشش يكي از شئون انساني است Ùˆ تقريبا به اندازه تاريخ بشر Ùˆ گستره جغراÙيايي آن سابقه Ùˆ قدمت دارد. اين شأن انسان، به خصوصيات متÙاوت Ùردي Ùˆ اجتماعي وي مربوط مي شود Ùˆ مي توان Ú¯Ùت كه لباس همزاد انسان از بدو خلقت بوده Ùˆ اين موضوع را مي توان از جنبه هاي گوناگون «Ø±ÙˆØ§Ù† شناسي، اخلاقي، اجتماعي Ùˆ ديني» بررسي كرد.
لباس Ùˆ پوشش يك نماد Ùرهنگي، اجتماعي، مذهبي Ùˆ ملي انسان به Øساب مي آيد كه بيانگر روØيات Ùرد پوشنده لباس است Ùˆ تأثيري كه لباس در زندگي انسان ها Ùˆ تمدن هاي گذشته داشته Ùˆ انسان از پوشيدن لباس مي پذيرد بيانگر اهميت لباس بين اقوام Ùˆ ملل، در گذشته مي باشد Ùˆ به نوعي پوشش هر قوم Ùˆ ملت، نشان دهنده Ùرهنگ آن قوم است Ùˆ به بيان ديگر «Ù„باس پرچم كشور وجود انسان است» ]غلامعلي Øداد عادل- Ùرهنگ برهنگي Ùˆ برهنگي Ùرهنگي[
پيدايش لباس منشأهاي گوناگون دارد كه به چند مورد اشاره مي كنيم:
1- منشأ امنيتي:
انسان براي مصونيت از آزار اØتمالي همنوعان خود، پوششي را انتخاب مي كند تا Ù…ØاÙظ او از اذيت Ùˆ آزار باشد Ùˆ امنيت جسمي Ùˆ رواني او را تأمين كند «Ùˆ الله جعل لكم مما خلق ضلالا Ùˆ جعل لكم من الجبال اكنانا Ùˆ جعل لكم سرابيل تقيكم الØر Ùˆ سرابيل تقيكم بأسكم كذالك يتم نعمته لعلكم تسلمون» ]قرآن كريم سوره Ù†ØÙ„ آيه81[
خداوند آنچه را كه Ø¢Ùريده است براي شما سايه اي را قرار داده Ùˆ از كوه ها پناهگاهي براي شما ساخته Ùˆ برايتان لباسي را Ø¢Ùريده كه شما را از گرما Ùˆ جنگ ØÙظ مي كند Ùˆ اين چنين نعمتش را بر شما تمام مي كند شايد كه تسليم شويد.
خداوند در اين آيه ساخت Ùˆ Ø¢Ùرينش لباس را براي ØÙاظت انسان از عوارض گوناگون «Ú¯Ø±Ù…ا Ùˆ جنگ Ùˆ...» قرار داده است.
2- منشأ اجتماعي:
انسان يك موجود اجتماعي است و در جامعه با همنوعان خود زندگي مي كند، و آن جامعه براي اداره اش قوانيني دارد و پوشش جزئي از قوانين اجتماعي است و انسان براي خود نوعي پوشش انتخاب مي كند تا خود را همانند ديگران سازد و براي خود تشخص و منزلتي به دست آورد.
3- منشأ رواني:
انسان داراي Øس برتري طلبي است Ùˆ اين Øس او را به استÙاده از لباس؛ راهنمايي مي كند تا با پوشيدن آن، Øس خود را ارضاء نموده Ùˆ برتري خود را نسبت به ديگران ابراز كند Ùˆ با پوشيدن لباس، بعضي از كاستي هاي خود را بپوشاند.
براي اينكه انسان تمايل ندارد ديگران از عيوب جسمي او با خبر شوند. قرآن كريم براي لباس دو نكته را اين چنين يادآوري مي كند «ÙŠØ§ بني آدم قد انزلنا عليكم لباساً يواري سوآتكم Ùˆ ريشاً...» ]سوره اعرا٠آيه27[. اي انسان ما لباسي را به شما ارزاني داشتيم تا عيوبتان را بپوشانيد Ùˆ زينت شما باشد اين آيه دو هد٠را براي لباس بيان كرده «Ø¹ÙŠØ¨ پوشي، خودآرايي» Ùˆ هر دو به منشأ رواني پيدايش لباس مربوط مي شود، چون آشكار شدن عيوب، عامل از بين رÙتن شخصيت انسان Ùˆ آراستگي عامل بازيابي شخصيت او مي باشد.
«Ø³Ø¤Ø¢Øª» به معناي «Ù‡Ø± آنچه ذكر Ùˆ ظهورش در ملا عام براي ديگران مايه شرمساري است» Ùˆ «Ø±ÙŠØ´Ø§Ù‹» به معناي «Ù¾Ø± پرندگان است Ùˆ چون پر براي پرندگان موجب زيبايي آنهاست، در اين آيه «Ø±ÙŠØ´Ø§Ù‹» به طور عام به عنوان وسيله اي آرايش Ùˆ يا هر آنچه كه موجب آراستگي انسان شود به كار رÙته است» ]Ù…Ùردات راغب اصÙهاني Ùˆ لسان العرب ابن منظوراندلسي- ذيل لغت سؤآت Ùˆ ريش[
لباس با توجه به آيات ذكر شده سه كار مهم براي انسان انجام مي دهد:
الÙ: انسان را از عوارض بد طبيعي Ùˆ غيرطبيعي ØÙظ مي كند.
ب: نگهبان جسم و جان انسان است.
ج: مايه آراستگي Ùˆ زينت Ùˆ موجب ØÙظ Øيثيت وي مي شود. ]تÙسير الميزان ج12 ص315[. انسان با انتخاب لباس، علاوه بر اينكه اهدا٠سه گانه Ùوق را تØقق مي بخشد، لباس را اولين مسكن خود قرار مي دهد Ùˆ در آن زندگي مي كند.
4- منشأ اخلاقي، ديني:
لباس پوشيدن نوعي قانون Ùˆ دستور ديني است كه انسان بر اساس دستورات ديني خود به پوشيدن لباس متناسب اقدام مي كند با توجه به منشأهاي پيدايش لباس Ùˆ تأثير آن بر Ùرهنگ مي توان Ú¯Ùت كه لباس يك عامل Ùرهنگي است Ùˆ «Ùرهنگ، نگرش Ùˆ بينش كلي يك جامعه نسبت به جهان است» ]برگرÙته از كتاب جامعه شناسي دكتر قرايي مقدم[ در برگيرنده ÙŠ تمام ارزش ها Ùˆ روش هاي زندگي Ùرد Ùˆ اجتماع است Ùˆ پوشش آئينه اي از نگرش ها Ùˆ بينش ها Ùˆ ملت است
Ùˆ تجلي گاه روØيات Øاكم بر آن قوم مي باشد، «Ø¯Ø± قرون وسطي لباس هاي مردم اروپاي باختري به قدري Ùراوان Ùˆ جالب بود كه هرگز نظيرش، قبل Ùˆ بعد از اين دوره ديده نشد» ]تاريخ تمدن ويل دورانت ج4 ص 1129[ Ùˆ هر چند ممكن است نوع تن پوش ظاهرا مسئله اي جزئي باشد، ليكن براي كساني كه آن را مي پوشند
Ùˆ هم تصوري كه از خود دارند Ùˆ از تجسم آنچه ]كه[ مايلند ديگران از آنان داشته باشند، نشانه Ùوق العاده اي Ù…Øسوب مي شود ]گاندي زنداني اميد، مقدمه كتاب[ دو عبارت نقل شده از منابع خارجي بيانگر تاثير لباس در Ùرهنگ Ùˆ آئين زندگي انسان است Ùˆ اهميت بهره مندي از لباس را مي رساند «Ù„باس نموداري بود از درجه اجتماعي يا ثروت شخص» ]تاريخ تمدن ويل دورانت ج 4ص1122[ Ùˆ به خاطر همين تاثير عميق پوشش، در كشورهاي گوناگون قوانين خاصي براي آن وضع مي كردند. «Ø¯Ø± بين سالهاي 1294تا 1306 ميلادي در Ùرانسه نظاماتي وضع شد كه به موجب آن هر كسي مكل٠بود مبلغي صر٠خريد لباس كند كه با درآمد Ùˆ ثروت طبقه اش متناسب باشد». ]تاريخ تمدن ويل دورانت ج 4 ص 1122[
يكي از دلايل اهميت لباس اين نكته است كه هنوز هم از آن به عنوان «Ù‡Ø¯ÙŠÙ‡ Ùˆ خلعت» استÙاده مي شود Ùˆ معمولا هر چيزي كه از جهت مادي Ùˆ معنوي ارزشمند باشد، هديه داده مي شود «Ù…لازمان يك خاوند بزرگ در مواقع Ùˆ مجالس رسمي، جامه هايي به بر مي كردند كه به رسم هديه Ùˆ خلعت از وي گرÙته بودند، اين قبيل لباسها را «Ø®Ù„عت » مي ناميدند.» ]تاريخ تمدن ويل دورانت ج 4ص 1122[
قرآن مبØØ« پوشش را در لابلاي آياتي كه پيرامون Ø¢Ùرينش انسان اوليه «Øضرت آدم» آورده است.
با بررسي آيات مربوطه مي توانيم نكاتي را به عنوان الگوي پوشش اسلامي از آن نام ببريم «ÙŠØ§ آدم اسكن انت Ùˆ زوجك الجنه Ùˆ لاتقربا با هذه الشجره Ùتكونا من الظالمين.
Ùوسوس لهما الشيطان ليبدي ما ووري عنهما من سواتهما Ùˆ قال ما نها كما ربكما عن هذه الشجره الا ان تكونا ملكين او تكونا من الخالدين Ùˆ قاسمهما اني لكما لمن الناصØين» ]سوره اعرا٠آيه 19-21)
«Ø³ÙŠØ§Ù‚ آيات Ùوق اين معنا را به دست مي دهد كه Øضرت آدم براي اين خلق شده بود كه در بهشت امتØان خود را بدهد
تا بعد از آن به زمين هبوط كند» ]تÙسير الميزان ج1 ص 127[ Ùˆ آنچه از Ù…Ùهوم اين آيات بر مي آيد اين است كه «Ø¢Ø®Ø±ÙŠÙ† عامل زميني شدن آدم Ùˆ همسرش ظهور Ùˆ بروز عيب آن دو كه همان كش٠عورت Ùˆ سوآت بوده Ùˆ مي دانيم كه اين عضو از انسان سر منشا تمام تمايلات Øيواني اوست» ]تÙسير الميزان ج 1 ص 127[
وسوسه شيطان
شيطان با سه مرØله Ùعاليت «ÙˆØ³ÙˆØ³Ù‡ØŒ ادعاي راهنما بودن، قسم خوردن» مقدمه «Ø§Ø¨Ø¯Ø§Ø¡ سوآت» آدم Ùˆ Øوا را Ùراهم كرد Ùˆ «Ø¹Ù‡Ø¯ Ùˆ ميثاق ربوبيت خدا Ùˆ عبوديت خود را Ùراموش كرد Ùˆ به طر٠شجره منهيه رÙت Ùˆ زميني شد» ]تÙسير الميزان ج 1 ص 127[ Ùˆ آن دو «Øضرت آدم Ùˆ Øوا» لباس كرامت را از دست دادند Ùˆ دچار شقاوت «ØªØ¹Ø¨ Ùˆ هبوط» به زندگي دنيوي شدند.
Ùˆ دوباره دست استغاثه Ùˆ توبه Ùˆ انابه بالا بردند «Ù‚الا ربنا ظلمنا انÙسنا Ùˆ ان لم تغÙرلنا Ùˆ ترØمنا، لنكونن من الخاسرين» ]سوره اعرا٠آيه 23) Ùˆ بعد از توبه آدم Ùˆ Øوا، خداوند به آن دو منت نهاد Ùˆ با Øركت آرام Ùˆ آهسته از موضوع Ø¢Ùرينش Øضرت آدم به مبØØ« لباس روي آورد Ùˆ Ùرمود «ÙŠØ§ بني آدم قد انزلنا عليكم لباسا يواري سؤآتكم Ùˆ ريشا Ùˆ لباس التقوي ذلك خير ذلك من آيات الله لعلهم يذكرون» ]سوره اعرا٠آيه 23[ ............................
برای مشاهده متن کامل پروژه Ù…Øصول را خریداری Ùرمایید.
|
|
|
آیا در رابطه با لباس Ùˆ نوع پوشش از منظر قرآن Ùˆ عترت سوالی دارید؟
برای کسب اطلاعات بیشتر از فرم زیر استفاده نمایید.
|
|
|
|
|
پرداخت آنلاین
سايت تحقيق سرا
توسط
|
|
|
انجام میشود
.
|
پذیرنده کلیه عابربانکهای بانکی
کشور
|
|
|
|