فهرست مندرجات
چكيده: 3
فرضيات پژوهش: 3
نتايج پژوهش حاضر. 4
مقدمه: 6
بيان مسئله. 7
اهميت و ضرورت پژوهش... 9
اهداف تحقيق.. 10
فرضيههاي اصلي تحقيق: 11
فرضيه هاي فرعي پژوهش: 11
متغيرهاي پژوهش... 13
تعريف عملياتي عزت نفس: 14
تعريف عملياتي مهارت هاي زندگي: 14
تعريف عملياتي سازگاري اجتماعي: 15
تعريف عملياتي پيشرفت تحصيلي: 15
تعريف عملياتي اضطراب حالت: 15
تعريف عملياتي اضطراب صفت: 16
فصل دوم: (مروري بر پيشينه پژوهش) 17
مقدمه: 17
تعريف عزت نفس... 19
شكل گيري عزت نفس: 20
اهميت عزت نفس... 21
تفاوت عزت نفس با مفاهيم (اعتماد به نفس، خويشتن پذيري، خود پنداره) 23
تفاوت عزت به نفس با اعتماد به نفس: 23
تفاوت عزت نفس با خويشتن پذيري: 23
تفاوت عزت نفس با مفهوم خود پنداره: 24
زمينه هاي مختلف عزت نفس... 25
عوامل موثر در رشد عزت نفس: 27
تاثير جنسيت در رشد عزت نفس: 28
تعريف اضطراب: 30
نظريه ها و ديدگاههاي اضطراب: 32
نظريه روانكاوي: 32
نظريه هاي شناختي اضطراب: 35
نظريه يادگيري اجتماعي اضطراب: 36
نظريه هاي رفتاري اضطراب: 37
نظريه زيست شناختي اضطراب: 37
روش هاي مختلف اندازه گيري اضطراب: 38
پيشرفت تحصيلي: 41
تعريف پيشرفت تحصيلي.. 45
عوامل موثر در پيشرفت تحصيلي: 46
سازگاري اجتماعي: 49
عوامل موثر بر سازگاري اجتماعي: 53
شرايط خانوادگي: 53
شرايط تحصيلي: 55
هوش: 56
گروه همسالان: 58
نظريه ها و ديدگاه هاي سازگاري اجتماعي: 60
ديدگاه روان پويايي: 62
ديدگاه يادگيري اجتماعي: 62
ديدگاه تحولي: 64
ديدگاه زيستي: 65
ديدگاه اجتماعي- فرهنگي: 65
تعريف مهارت هاي زندگي: 66
ارتباط حيطه هاي مختلف زندگي فرد با مهارتهاي زندگي.. 66
ارتباط نظريه هاي مشاوره با مهارت هاي زندگي.. 69
برنامه آموزش مهارت هاي زندگي: 73
خود توانمندسازي از طريق آموزش مهارت هاي زندگي.. 79
طبقه بندي مهارت هاي زندگي.. 85
1-مهارت هاي بين فردي/ روابط انساني: 86
2-مهارت هاي حل مسئله/ تصميم گيري: 86
مهارت هاي مربوط به سلامت جسماني/ حفظ سلامتي: 88
مهارت هاي رشد هويت/ هدف در زندگي: 88
اهميت آموزش مهارت هاي زندگي در مدارس: 92
پيشينه تحقيقات پژوهش... 97
فصل سوم:(روش و تحقيق) 127
جامعه آماري: 127
ابزارهاي تحقيق: 128
آزمون عزت نفس كوپراسميت... 128
اعتبار رويارويي آزمون آزمون عزت نفس كوپر اسميت... 130
مقياس رفتار سازگارانه وايلند. 135
چگونگي اجراي آزمونها 137
نحوه اجراي آزمايش... 137
نحوه اجراي آزمايش: 139
روش هاي آماري پژوهش: 146
روش هاي آماري توصيفي: 146
روشهاي آمار استنباطي: 147
فصل پنجم: 148
مقدمه: 149
تبيين يافته هاي آماري.. 150
تبيين يافته هاي جانبي.. 160
بحث ونتيجه گيري كلي: 161
مشكلات و محدوديت هاي پژوهش... 163
پيشنهادات: 165
بخش هایی از ابتدای فایل "روش تحقیق بررسي تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر عزت نفس، سازگاري اجتماعي، پيشرفت تحصيلي، اضطراب حالت و اضطراب صفت دانش آموزان دختر سال اول دوره دبيرستان "
چكيده:
هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر عزت نفس، سازگاري اجتماعي، پيشرفت تحصيلي، اضطراب حالت و اضطراب صفت دانش آموزان دختر سال اول دوره دبيرستان است.
فرضيات پژوهش عبارتند از:
1- گذراندن درس مهارت هاي زندگي، عزت نفس دانش آموزان را افزايش مي دهد.
2- گذراندن درس مهارت هاي زندگي، سازگاري اجتماعي دانش آموزان را سبب ميشود.
3- گذراندن درس مهارت هاي زندگي، موجب پيشرفت تحصيلي دانش آموزان ميشود.
4- گذراندن درس مهارت هاي زندگي، سطح اضطراب حالت دانش آموزان را كاهش مي دهد.
5- گذراندن درس مهارت هاي زندگي، سطح اضطراب صفت دانش آموزان را كاهش مي دهد.
به همين منظور از بين 360 نفر دانش آموز دختر سال اول دوره دبيرستان، 60 نفر دانش آموز، بطور تصادفي، انتخاب شدند. سپس با آرايش تصادفي به دو گروه آزمايشي و كنترل تقسيم شدند.
پس از اين كه، پيش در گروه آزمايشي و كنترل اجراء شد. گروه آزمايشي، آموزش مهارت هاي زندگي را به مدت 16 هفته و هفته اي يك جلسه دريافت نمود. پس از اتمام دوره آموزش، پس آزمون در دو گروه آزمايشي و كنترل اجرا گرديد.
نتايج پژوهش حاضر به شرح زير است:
1- پس از گذراندن درس مهارت هاي زندگي، عزت نفس دانش آموزان، بطور معنادار افزايش پيدا كرده است.
2- پس از گذراندن درس مهارت هاي زندگي، سازگاري اجتماعي دانش آموزان بطور معنادار افزايش پيدا كرده است.
3- پس از گذراندن درس مهارت هاي زندگي، پيشرفت تحصيلي دانش آموزان بطور معنادار بيشتر شده است.
4- پس از گذراندن درس مهارت هاي زندگي، سطح اضطراب حالت دانش آموزان بطور معنادار كاهش پيدا كرده است.
5- پس از گذراندن درس مهارت هاي زندگي، سطح اضطراب صفت دانش آموزان بطور معنادار كاهش پيدا كرده است.
6- بين وضعيت اشتغال پدران با اضطراب حالت و عزت نفس دانش آموزان ارتباط معنادار وجود دارد.
7- بين سطح تحصيلات والدين با عزت نفس دانش آموزان ارتباط معنادار وجود دارد.
8- بين ترتيب تولد دانش ، اضطراب حالت، اضطراب صفت و عزت نفس دانش آموزان ارتباط معنادار وجود دارد.
مقدمه:
زندگي بشر تحت تاثير تغييرات وسيع صنعتي، اجتماعي، فرهنگي، دچار تحول شده است. شمار زيادي از افراد قادر نيستند بين محركهاي متنوع بيروني ونيروهاي متعارض دروني توازون ايجادكنند ودر فرايند رشد موزون و همه جانبه كه همانا هدف اصلي تعالي انسان است، دچار مشكل مي شوند. بديهي است كه كودكان ونوجوانان به سبب بي تجربگي و نا آگاهي از مهارتهاي بازدارنده و تسهيل كننده، اصلاحي، بيشتر در معرض آسيبهاي جدي دروني و اجتماعي هستند. دانش آموزاني كه مهارتهاي مقابله با موقعيتهاي تنش زا را ندارند، به نوعي مقهور آنها خواهند شد و بدين ترتيب مستعد اختلالات رواني، عاطفي، افسردگي، اضطراب و احتمالاً مصرف مواد مخدر و رفتارهاي ضد اجتماعي خواهند شد اين دانش آموزان در فرايند تصميم گيري نيز دچار مشكل ميشوند.
بنابراين با توجه به نقش مهم مدارس در تامين بهداشت رواني دانش آموزان، برنامه آموزش مهارتهاي زندگي، روش موثري در جهت رشد شخصيت سالم دانش آموزان و تامين بهداشت رواني دانش آموزان است.
آموزش مهارتهاي زندگي، نوعي كوشش است كه در سايه آن نوجوانان ترغيب مي شوند تا خلاقيت خود را به كار گيرند و به طور خود جوش راههاي موثر را براي حل تعارضات و مشكلات زندگي خود بيابند.
به نظر مي رسد آموزش مهارتهاي زندگي گام موثري در اين جهت باشد كه استعدادها و توانمنديهاي دانش آموزان بكار گرفته شود تا خود فعالانه سر نوشت خويش را بدست گيرند و انتخاب گر باشند. ضمناً فرايند خود باوري در نوجوانان مسير درست خود را طي كرده و نوجوان ضمن استفادة درست از مهارت ها، مسئوليت اعمال و احساسات خود را مي پذيرد و مهارتهاي لازم را براي اتخاذ تصميم هاي مهم زندگي كسب مي كند.
بيان مسئله
كودكان و نوجوانان به دليل تجربه ناكافي ..........................................................
|